fredag, december 05, 2008

Pysselhelg

Sedan 1991 träffas jag, syster Yster, mamsingen och våra 2 svägerskor för att umgås utan män och barn, pyssla och äta och dricka gott. Vi samlas till 11-kaffet på lördagen och alla som kan sover över. De första åren var det främst julpyssel som gällde, men det har ändrat sig genom åren. Vi har bl a gjort ljuskronor, besökt Falbygdens ost, storhandlat på GeKå´s, kämpat ihop granbockar, stöpt ljus och förra året var vi på Ladies night och mamsingen tackade för sig genom att bjuda oss på hotellövernattning i Jönköping. Vi följer en viss turordning och i år var det syster Ysters tur. Eftersom mamsingen inte är med längre och en av svägerskorna låg nerbäddad med något influensaliknande var vi bara 3. Friska svägerskan har nyligen anställts på VSM. Om jag får tycka är det bättre än när hon arbetade för Intersport. =) Hon lånade 3 maskiner för att vi skulle få pröva på maskinbroderier.
Jag erkänner att jag inte precis jublade över årets tema, men jag höll tyst och tänkte att vi är ju fler som ska tycka och egentligen är det värdinnan som bestämmer. Som ni ser var jag snart omvänd och det är första gången som vi pysslade på söndagen också, fast vi höll på till 4 på natten. Det svåra var bara att bestämma vad man skulle brodera för motiv...
Här är det syster Yster som koncentrerar sig på söta rader med grisar på en löpare. På den här bilden har vi lyckats röja undan alla vinglas. Det var förresten sushi och sake som stod på menyn i år. Jammi! Chokladpralinerna med tillhörande dessertvin till efterrätten var inte dumt heller.
Jag hade bestämt att jag skulle brodera på tyg som skulle användas till en tunika. Tyg handlades på Jönköpings torghandel tidigt på lördagen. Härom natten (jag syr bäst då) sydde jag och i dag har jag lyckats få till knapparna så att den gick att blogga. Tack vare Stickfrossa är den röda sjalen också färdig så den får vara med på ett hörn. Jag har inte bestämt än om den ska blockas.
Broderierna är slumpvis placerade för jag är inte säker på att jag hade lyckats få till två liksidiga framstycken... I alla fall inte efter allt vin.
Vill du läsa mer om vår pysselhelg, kolla här. Tack för en trevlig helg tjejer! Nu ska jag klä mig i mitt nya plagg och värma upp med lite stickning inför årets sista stickcafé.

11 kommentarer:

Textil stil sa...

Å vilken läcker tunika.Så snyggt med det broderade!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vad kul det låter att jobba tillsammans.
Det snyggaste med din tunika är just att broderierna är slumpvis placerade och på rutigt underlag.
Jag tycker ibland att vi är alltför planerande och strikta

SF sa...

Oj vad fint det blev!
Och vilken kul idé att göra saker tillsammans sådär.

Kristina sa...

Oh, jag vet hur härligt det kan vara. Lite avis...!

Honungsboden sa...

Det var jättenyggt med broderiet på tunikan, blev väldigt sugen, kanske ska satsa på en sådan maskin nu när jag snart ska köpa en ny, det verkar kul! Trevlig 2:a advent!

PetraO sa...

Wow vilken helg! Visst är det mysigt med gemensamma pysselträffar - mer sånt.

hea sa...

Åh, vad mysigt ni verkar ha haft! Jag blir riktigt avundsjuk!
Jättesnygg tunika!!!

Myggan sa...

Åh vad fin den blev. Varför gjorde jag ingen. Får nog ta en bullpåse och bjuda in mig hos lilla svägerskan nån dag. =)
Jag tycker fortfarande att vi kör en repris nästa år.
/P-K

Skaparstigen sa...

Vilken tunika! Häftiga broderier!

Måste prova att virka sådana vantar som du hade gjort, de såg väldigt bra ut.

Samtal från min trädgård sa...

Va' fint! Det låter härligt med en pysselhelg.

Fidiluren sa...

Vilken härlig tunika. Har du gjort mönstret till den själv? Jättefina broderier.
Jag har aldrig varit så intresserad av brodermaskinerna innan men nu blir jag verkligen sugen att prova.