söndag, juli 11, 2010

Fjärilsbad

När man är stor ska man vara snäll...
så därför har jag gjort fjärilsbad.
I den här tidningen finns beskrivet hur man gör, men om du inte köpt tidningen får du här en enkel beskrivning på hur jag gjorde.
Jag fyndade dessa ljuvliga små mockakoppar på Röda korsets butik Kupan för 30 kr. Om du vill kan du använda vanliga kaffekoppar som också passar för småfåglar, men tänk på att de inte får ha för raka kanter.
Du behöver:
  • kopp och fat
  • trähjul med diameter ca 40 mm
  • järnpinnar eller rundstav
  • silikon för våtrum istället för lim
  • färg för utomhusbruk
  • borr som passar din pinne
  • t-röd
Järnpinnar tål fuktig gjord mycket bättre, men jag tog vad jag hade i snickarboden. Om du använder rundstav kan du låta den spetsiga änden stå i träolja något dygn. Man måste inte använda träolja. Vanlig olivolja (härsknar inte) fungerar också.
Spetsa till rundstaven i en pennvässare.
Borra i trähjulets mitt så att hålet passar din pinne.
Tvätta av de porslinsytor som ska limmas med t-röd och limma koppen på fatet. Låt torka.
Limma fast hjulet på undersidan, men se till så att det inte blir en massa silikon i hålet. Låt torka.
Limma pinnen i hålet med hjälp av en lite klick silikon och måla hjulet och eventuellt pinnen.

Tadda, nu har du ett bad för fjärilar och småfåglar. Om du använder små mockakoppar som jag avsedda enbart för fjärilar kan du spetsa vattnet med en halv sockerbit.

11 kommentarer:

Händer på Haga sa...

Vad fint det blev!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Det här ska jag testa!

OttoPippi sa...

Härligt jobbat!!! Det vill jag också pröva på! :-)

MiA sa...

Fint! Mamma köpte en sån på NZ i vintras -men hon har den till fågel-matbord :))

Unknown sa...

Jätteläckert och omtänksamt!

Missen sa...

Vilken kul ide, kanske skulle funka på min balkong//Marie

Maria i Falkenberg sa...

Hobbytips under semestern för mannen kanske?!

Fjällsnipans Alster sa...

Vilken mysig grej... den ska jag nog ta å testa. En fin dekoration i rabatten som garanterat ingen annan granne har!

/Sofia

MiA sa...

Hej!
Nä, det finns inget kanin-mönster. Men det är baserat på ett mönster på en docka som vi länkade till på Mönsterarkivet för länge sedan :))

Heidi sa...

Så söt! Och vad fint att ha för fjärilarna, har man katter är det nog inte bra att ha fågelbad på marknivå... Måste helt klart testas när tiden finns!

Susilull sa...

Så gulligt, ett litet bad till fjärilarna! Måste jag nästan testa, har ju precis köpt en blomma till altanen som skall locka dit fjärilar.
Tack för tipset!