söndag, augusti 10, 2008

Sadelöverdrag

Delprojekt 1 i OS-stickningen är klart. Det blev ett sadelöverdrag med ryaknutar. Givetvis går det lika bra att göra utan, men jag ville ha lite gräsmattskänsla på mitt. Det syns inte på bilden, men ett av de två garn jag använde till knutarna är glittrigt och det - tycker jag - blev en kul detalj. Jag har återanvänt snoddändar och en sån där grunka som man kan dra åt snoddarna med, men det går givetvis lika bra utan.
Beskrivning:
Storlek: Bred, rejäl damsadel
Garnåtgång: 50 g Drops Muscat + eventuellt restgarn till ryaknutar
Stickor 4 eller de stickor du behöver för att 21 m på st 4 ska bli 10 cm

Lägg upp 24 m och sticka första varvet avigt. Fortsätt i slätstickning.
Öka 3 m i början på de 2 kommande varven = 30 m.
Öka 2 m i början på de på följande 2 varv = 34 m.
Öka 1 m i början på varje varv 6 ggr = 40 m och sticka sen slätst tills arbetet mäter 12 cm.
Minska 1 m i början på varje v 4 ggr = 36 m.
Minska 3 m i början på varje v 6 ggr = 18 m.
Minska 2 m i början på varje varv 2 ggr = 14 m.
Sticka tills arbetet mäter 24 cm.
Avmaska 3 m i var sida.
Avmaska de sista 8 m och fäst trådarna.

Plocka upp 160 – 180 m (jag plockar 5 m på 6 varv) runt om hela stycket.
Sticka slätstickning tills kanten mäter ca 6 cm.
Nu stickas ett hålvarv: Sticka 2 m tillsammans bakifrån, sticka 3 rm, 2 m tills, 3 rm o s v varvet ut. Om inte hålen stämmer runt om spelar inte så stor roll. Modifiera själv så att de sista hamnar ungefär jämnt.
Nästa varv: Sticka 1 omslag, 4 rm, 1 omslag, 4 rm osv. Om inte hålen stämde tänk på att omslaget ska hamna över ”hålet”. Det vill säga, omslaget görs innan den maskan som blev av de två ihopstickade maskorna stickas.
Maska av alla m runt om och fäst trådarna.

Virka en snodd som träs igenom hålen så att det går att dra åt skyddet över sadeln.

Om du vill göra en ”gräsmatta” syr du ryaknutar på hela stycket förutom på kanten.

Lycka till!

15 kommentarer:

TruckerElin sa...

Oj! Du va ju himla snabb med kråkorna, tack jättemycket för mönstret! Jag tror det kommer bli välanvänt till julklapp/födelsedags-projekt hos mig. :)

hea sa...

Ja, himlar, vad det går undan med "pimpningen"! Den blev ju jätteläcker!!!

Kånkarong sa...

Jätteroligt projekt! På butiken Öster om ån sålde dom helt stick-inklädda cyklar förra hösten. Hur kul som helst men det kanske skvätter en del efter regn :)

Myggan sa...

Nu vet jag att du är galen ;)
Men den blev ju himla fin.
/P-K

Anna sa...

Guuuud så kul! En riktig Carin-cykel-pimpningsgrej!

Janette Millbom sa...

det är ett måste till vintern :-) tack för att du delar med dig beskrivningen. har du lite tid oxå att dela med? :-)

OttoPippi sa...

Super rolig, originell och snygg!!! Tusen tack för beskrivningen!!!

LADY JEN sa...

Häftigt Carin!

Kramar

Janette Millbom sa...

hej trögis :-) jag är disträ och uttrycker mig dåligt ibland :-) vad jag menade var att jag tyckte det var trevligt att du delar med dig till andra hur man stickar en sadel och sen så försökte jag skoja och fråga om du kunde dela med dig av TID också för det har jag så lite :-)

frisky frog sa...

Janette: NU fattar jag! Passar på nu innan studierna tar vid igen. Ett tips för att få mer tid är att sitta uppe länge på kvällarna och gå upp riktigt tidigt. Jag tillhör - som väl är - dem som kräver VÄLDIGT lite sömn.

rino sa...

cool!
fina grejer du gör:-)

Annas resa sa...

Jättefint! Nu blev ju en helt vanlig cykel högst personlig.

Anonym sa...

Jättehäftig! Så häftig att jag länkar till den på min egen blogg. Hoppas det går bra att jag lånar en av bilderna för ändamålet. Säg till annars, så tar jag genast bort den.

Katarina sa...

Tack för att du delade med dig av ditt mönster.

H.R. sa...

Hej! Tack för mönstret, perfekt passform och ett snabbt och roligt sätt att piffa till sin cykel! Ska göra några till och ge bort: Det kommer bli årets julklapp!