tisdag, juli 28, 2009

Sjal-mönster

Mamsen och papsen är på besök några dagar och givetvis har vi varit i garnaffären. Både mamsen och lilla hönan köpte garn till en Glad-sjal. Jag gissar att jag får virka åt den yngre... Mamsen ska göra sin själv, men hon hade inte mönstret och eftersom jag bara har det i huvudet skrev jag ner det åt henne. Du kanske också vill ha det?

Virkad Glad-sjal

Garnåtgång: ca 550 g Schachenmayr´s Catania (räcker till ca 64 varv)
Virknål: 4 mm

Virka 8 lm och slut dem till en ring med hjälp av en sm.

Varv 1: Virka 4 lm ( = 1:a dst), 2 dst om ringen, 2 lm, 3 st om ringen, 3 lm, 3 st om ringen, 2 lm och 3 dst om ringen. Vänd arbetet.

Varv 2: Virka 4 lm (= 1:a dst), 2 dst i förra varvets sista dst, 2 lm, 3 st om förra varvets sista 2 lm, 2 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om förra varvets 3 lm, 2 lm, 3 st om förra varvets 1:a 2 lm, 2 lm och 3 dst i förra varvets 1:a dst (4 lm). Vänd arbetet.

Varv 3: Virka 4 lm (= 1:a dst), 2 dst i förra varvets sista dst, 2 lm, 3 st om förra varvets sista 2 lm, 2 lm, 3 st om förra varvets näst sista 2 lm, 2 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om förra varvets 3 lm, 2 lm, 3 st om förra varvets 2:a 2 lm, 2 lm, 3 st om förra varvets 1:a 2 lm, 2 lm och 3 dst i förra varvets 1:a dst (4 lm). Vänd arbetet.

Varv 4 o s v till önskad storlek: Fortsätt virka som föregående varv, men öka en grupp med 3st-grupp på varje sida om mitten varje varv.

När sjalen virkats till önskad storlek kan man virka fm i överkanten i samma färg som sista varvet.

Lycka till!

20 kommentarer:

Evas Passion sa...

gud vad fin!!!!!

Kajsa/Nytt om sytt sa...

Jättefin! Jag bloggade genast om den :-).

Kristina sa...

Så snygg sjalen blev när den blev färdig. Sådana sjalar är mycket användbara.

Sunna sa...

Tack snälla du, nu ska här botaniseras bland färger

Myggan sa...

Kan du virka min också?
/Syster Yster

Giraphen sa...

Underbar! Kanske måste bli en sån till hösten. Hmmm, börjar bli många projekt nu...

ANNEPÅLANDET sa...

Et sånt sjal har jeg også laget nylig! Er veldig fornøyd med det, og det er morsomt å lage. Jeg fant oppskrift hos Drops.
Kjempefint sjal!

Ulla sa...

Häftig sjal.Tack för inspiration och mönster.
Ulla

maLinka sa...

Den är för härlig, jag måste genast göra en. Tack snälla du för att du delar med dig av mönstret!

MiA sa...

Åh.. det petar jag snabbt in på mönsterarkivet ;)

Lobben sa...

Jätte härlig sjal. jag har redan sparat mösnstret.

Anonym sa...

Hej!
Satt och snurrade runt lite på olika virkbloggar för att leta ett bra mönster på en sjal. Vips så hittade jag din sjal. Precis det mönster som jag var ute efter!!
Den är jättefin!
Tack för mönstret.

MVH Lill-Mia.

Jullan sa...

Kanonfin! Nu har jag också sparat mönstret! Min lista på "att föra saker" börjar bli lång nu... Är det bomullsgarn du använder?

Pysselpedagog sa...

Jätefin! Skulle passa kring axlarna när det börjar bli lite kyligare om kvällarna. Ännu ett projekt jag vill göra.
Hälsningar Pysselpedagog

Eva sa...

Åh så fin sjal ! man blir riktigt glad av att se den.
Tack för att du delar med dej av beskrivningen

Ha det gott !

Ewa sa...

Superfin! Tusen tack för att du delar med dig av ditt mönster. Blir nog en sådan lite längre fram.
Såg på en marknad jag var i sommar att de gjort en liknande sjal i ett "mönstergarn". Var snyggt det med.

Kram
/Ewa, som vann din fina grodväska

Anonym sa...

Tack så mycket!Perfekt till hösten. Tack för en himla trevlig blogg!

kicki107

Monica Hansen sa...

Jättefin!

Anonym sa...

Tack för inspiration och mönster.
//Bilowska

Kibe sa...

Hej!
Jag tyckte att ditt mönster var så härligt att jag har nu gjort två sjalar med det! Blev jättefina.
Är ny i bloggvärlden och har länkat till ditt mönster, hoppas det är ok.
Länkade i detta inlägget:
http://kibespysselrum.blogspot.se/2013/09/ny-sjal-pagang.html