lördag, februari 27, 2010

Virkade vantar

I går när Finland kämpade mot USA i OS-hockeyn virkade jag ett par vantar. Garnet kommer från Agneta´s vävbod, en butik som jag starkt kan rekommendera. Agneta är blixtsnabb när det gäller leveranser vare sig man handlar på nätet eller ropar på hennes Tradera-auktioner.
Att virka vantar i Lovikka gick hur fort som helst och det lär garanterat bli fler par. Först hade jag tänkt att brodera något på dem, men nu vet jag inte. Jag tänker på saken...
-
För en gång skull skrev jag upp hur jag gjorde medans jag virkade. Här kommer mönstret i fall du också vill försöka.

Hockey-vantar
Storlek: Dam
Garnåtgång: 140 g Morjärv´s Lovikka
Virknål: 8
Masktäthet: 11 fm = 10 cm
-
Virk-tips: Vantarna virkas med fasta maskor i bakre luftmask-bågen.
-
Vante:
Virka 24 lm och virka ihop till en ring genom att virka 1 fm i 1:a lm`s bakre lmb och fortsätt på samma vis i 8 varv.
På 9:e varvet ska hålet för tummen virkas in. Virka 5 lm och gör en fm i 6:e fm från nålen. Fortsätt virka fm i 9 varv.
Minskning: Minska 2 m i varje sida på varje varv genom att virka ihop 2 m till 1 (= 4 m per varv) sammanlagt 4 ggr.
Ta av garnet och sy ihop hålet.
-
Tumme:
Virkas över 12 m så du behöver lägga till 1 m i var sida på tummen (5+1+5+1). Virka 5 varv.
På 6:e varvet virkas maskorna ihop 2 och 2 = 6 m.
Ta av garnet och sy ihop hålet.
-
Kanten:
Virka *4 lm, 1 st i 1:a lm, 1 sm i 3:e fm på vanten*. Fortsätt varvet ut = 8 bågar.
Ta av garnet och fäst alla trådar!
Lycka till!

6 kommentarer:

Kristina sa...

Fint med virkade Lovikkavantar!

Sunna sa...

Tack för det mönstret, sitter med ett par härvor livvika så vette sjutton om de inte ska omvandlas till vantar ikväll till melodifestivalen

Kaja sa...

Kalasfina! Dottern älskar sina virkade vantar. Jag tror att jag har gjort dem i alla varianter som finns, men Eskimo-vantarna (ungefär lika tjockt som lovikka) är fortfarande en favorit. Och snabbt går det som sagt!

MiA sa...

Virkvantar är sånt härligt snabbt projekt :) Snygga blev de ju också!

teresa sa...

Fina!

Kajsa sa...

Du har något att hämta i min blogg! Jag har virkat vantar i Milano i vinter och jag får lite lovikakänsla av det garnet.