lördag, augusti 02, 2008

Mina höns

Hea.harmoni undrar om och i så fall hur jag gjort mina höns. De blev till hemma på köksön i mellandagarna för ett projekt i eget arbete när jag gick slöjdlärarutbildningen i Göteborg. Det var inte riktigt poppis bland övriga familjemedlemmar när cementdammet yrde... Stommen är en billig basketboll, kycklingnät, små plastbollar, bollar i betong och tidningspapper. Så har jag använt små träknoppar till näbbarna och svetsat ihop rundjärn till fötter och ben.
Hönsen i Pettson och Findus har fått stå modell. Det var bara att forma nätet till snygga hönsformar - trodde jag i alla fall. Efter ett antal försök ville ja ge upp för det var långt ifrån så enkelt som jag föreställt mig, men skam den som ger sig. De små bollarna använde jag för att forma huvudet och tidningspapper för att fylla ut hals, gump, snygga lår och tuppens kam. Benen surrade jag fast i nätet med ståltråd.
Sen var det dags för cement. Jag använde finbetong som redan är blandat med sand i rätt proportioner. Bara att tillsätta vatten och blanda. Första hönan försökte jag putsa stående enligt instruktionen i någon pysseltidning. När cementen trillade från ett ställe när jag höll på med ett annat gav jag upp. Jag la dem på sidan istället och gjorde en halva i taget. Ena sidan på annandag jul och andra sidan dagen efter när första torkat. När cementen var på plats var hönsen så framtunga (trots extra cementbollar i gumpen som motvikt) att fötterna fick svetsas på plåtar för att de inte skulle stupa framåt.

Sen började det roliga. Både hönsen och tuppen har rött glaskross (någon sorts dekorationsglas för tex ljus) på kammen, näbb som är klädd med gul mosaik och ögon avsedda för sydda gosedjur. Tuppen är helt klädd med mosaik gjord av gamla fat, krukor och koppar som är fäst och fogat med frosttålig fogmassa.
Hönsen har bara fått mosaik från huvudet och ner på halsen. Den mosaiken är gjord av överblivna kakelplattor som jag knackat sönder med hammare. Allra snyggast är de när det regnar för då mörknar betongen och blir en fin kontrast till det vita. Det lilla fatet gjorde jag mest för att testa lite. Det är en bättre begagnad assiett klädd med mosaik och glasstenar som sen är fogad med fogmassa.

Mina lilla flock står ute från tidig vår, men när första kylan kommer på hösten får de flytta in. De ska tåla frost, men vem vill chansa...

Tillägg: Än så länge säljer jag inga höns, men vem vet vad som händer i framtiden.

9 kommentarer:

hea sa...

Tack snälla för beskrivningen!!! De där bara måste jag lägga till på min lista över kommande projekt!!! Tycker verkligen att de är underbara - man blir alldeles lycklig av att se dem!

Annas resa sa...

Dina höns är helt underbara!!! Jag trodde att de var "köpes" när du visade dem i ett tidigare inlägg, så fina!
Säljer du hönor? undrar en hönsfrälst...

Honungsboden sa...

Håller med tidigare skrivare, hönsen är fantastiskt fina! Vilket jobb du måste ha lagt ner! Men det var det ju värt med tanke på resultatet!

Anna sa...

De är helt fantastiska! Kommer också ihåg en finfin groda du gjorde i ett sagotema på slöjden, var det inte så?
Den tycker jag att du kan skrytblogga lite också. Du gör grymma grejer baby!
Har svarat på dina frågor nu.

Åsa sa...

HELT UNDERBARA!!!!!!!/ kram åsa

Gerda-Thyra sa...

Men... så fantastiskt fina hönor!
Till våren ska jag försöka mig på att göra 3 pickande hönor, jag med! Skulle bli SÅ fint någonstans på gräsmattan i stugan!
Tack för att du delar med dig av din beskrivning och hur du har gått tillväga!!! Jag kan tänka mig att det blir ganska svårt ändå att forma dem till snygga höns... men försöka ska jag!

Margrethe sa...

Wow så fine høns :) Og takk for beskrivningen!

Makalöst Filtmakeri sa...

Wow!!! Vilka hönor! Jag blev verkligen inspirerad, kanske kan jag tillverka något liknande att ha utomhus nästa vår. Roligt att jag av en slump hamnade på din blogg. Här verkar hända mycket kul.
Jag har tovat några hönor, om du vill kan du gå in på min e-butik www.makalostfiltmakeri.se och titta. Även min blogg finner du där.
Hit återkommer jag gärna.
/Moni

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.