onsdag, december 09, 2009

Gafflat

Ännu ett par virkade vantar är klara. Jag måste ju ha ett par till varje sjal, annars matchar det ju inte. =) Denna gången virkade jag i 2 trådar Fabel med virknål 3,5. Det gjorde jag inte för sista gången för de blev hur gosiga som helst. Modellen är superlätt och den som jag lär ut till eleverna. Virka så många luftmaskor att de når runt handen på bredaste stället och virka fasta maskor tills det är lagom långt till tummen. När du kommit till tummen virka du en sträng med luftmaskor (pröva dig fram hur många), hoppa över lika många fasta maskor som du gjorde luftmaskor och fortsätt med fasta maskor tills vanter precis når över lillfingret. Nu är det dags att börja minska. Minska 4 maskor på varje varv tills det inte finns några maskor kvar. Vill du ha en spetsig vante görs de bara i sidorna och vill du ha en lite mer rund fördelas minskningarna jämt över varvet. Tummen görs på samma sätt. Börja minskningarna när du nått till nageln.
Kanten kan göras på många olika vis. En favorit är virkad kräftgång, den där man virkar åt höger istället för vänster. Mycket snyggt och dessutom väldigt stadigt. Denna gången blev det 5 gaffelvirkade cirklar som virkats ihop och avslutades med en picotkant.

16 kommentarer:

miaring sa...

Nu tror jag att jag vet vad jag ska göra med mitt Noro-garn! Snyggaste vantarna på länge...

Linda sa...

Så fina. Gillar verkligen den gafflade kanten!

Maria i Falkenberg sa...

Yum,yum. Ursnygga!

fale artut sa...

Jättefina!

Janette Millbom sa...

BÄSTA vantmönstret och SNYGGASTE kanten! Nu är det nog dags att plocka fram de gamla gafflarna jag gjorde på klangen :-D

Veronica Tingvall sa...

Åh vad bra. Tusen tack för det lätta mönstret det är just en sådan grund jag har sökt. Kram/Veronica

Skräddardotter sa...

Jättefina! Jag har själv snöat in lite på virkade vantar.Det blev så efter jag såg dej virka i Gamlaköpstad..Men nu har jag som vanligt 4 olika projekt på gång...

Sofia sa...

Så himla snygga! Virkade vantar verkar va vinterns v.... varité? ;)

MarieE sa...

Verkligen tjusigt med den kanten!

Myggan sa...

Vad fina de blev, "varmröda" och goa.
Idag har jag gjort lite reklam för vårt stickevent i JP.
/Anna

Maria i Falkenberg sa...

Tack för igår! Jag skulle ju ha frågat om den där fina kanten på vantarna. Den är ju urtjusig!

Myggan sa...

Jag vet inte vem som tipsat JP.
Trasor = torka.
P-K

Kajsa sa...

Hallå, vad är gaffelvirkning??? Måste jag GENAST ta reda på! Vilken otroligt snygg vant-kant!

Kajsa sa...

Jag använder din bild på min blogg och länkar till dig, hoppas det är ok, säg bara till annars!

djufmary sa...

oj va fina!!

Linda sa...

De där vantarna var ju superfina! Verkar buslätta att göra. Tack för tips på hur man snabbt får härliga vantar som passar till halsduken =)