söndag, juni 13, 2010

Sommartårta

För att liva upp lite på jobbet virkade jag en jordgubbstårta och ställde i personalrummet. Några tyckte att jag skulle gjort en riktig istället, men några gillade den kalorifattiga. BM beställde genast en till sitt torp vid Vänern som har ett kök som går i rött och vitt. Eftersom hon har varit en ständigt positiv, inspirerande och härlig kollega gjorde jag gärna en till henne.
Tårtan är virkad med grov (6) virknål och matt-trasor. Det går nämligen mycket fortare än att virka i garn. Botten är en pappskiva klädd med vit lakansväv som jag kantat med rynkad spets. Det ligger en pappskiva i toppen också för att tårtan inte ska bli "bullig" när man stoppar den. 8 pärlpyntade jordgubbar pryder tårtan.
Det finns många mönster på gubbar, här är mitt.
-
Virkad jordgubbe:
Använd det garn som du gillar och anpassa virknål efter garnet. Jag har använt Swelogents Conny.
Virka 6 fm runt en magic loop
varv 1: 2 fm i 1 = 12 m
varv 2: 1 fm, 2 fm i 1 varvet ut = 18 m
varv 3: 2 fm, 2 fm i 1 varvet ut = 24 m
varv 4-6: fm varvet ut
varv 7: 2 fm, 2 m virkas till 1
varv 8-9: fm varvet ut
varv 10: 2 fm, 2 m virkas till 1
varv 11: fm varvet ut
Nu är det dags att stoppa gubben med lite vadd.
varv 12: 1 fm, 2 m virkas till 1
Slutligen virka 2 fm till 1 tills maskorna är slut.
Fäst trådarna.
-
Blad + skaft:
Virka 10 fm runt en magic loop.
varv 1: 3 lm, 1 fm i 2:a lm, 1 lm, 1 fm i nästa fm i ringen. Upprepa varvet ut.
Skaftet: 6 lm, vänd och virka 1 fm i varje lm.
Fäst trådarna och sy fast det gröna på gubben.
Om du vill kan du dekorera gubben med små glaspärlor eller franska knutar.

9 kommentarer:

Händer på Haga sa...

Fin tårta! Lite annorlunda än de virkade tårtor man annars ser. Håller dessutom hela sommaren.

Unknown sa...

Du har något att hämta på min blogg. Tack för en underbar blogg.

Skräddardotter sa...

Den ser ju helt underbart god ut ;)

Maria i Falkenberg sa...

Underbart med jordgubbstid. Man glömmer allt vad ekonomi heter. Jag köpte 3 små askar för 100 på ICA idag..

Call design sa...

Mumsig tårta!!!!!

Raggmunk sa...

Men till midsommar önskar sig "favoritsvågern" äkta vara. ;)

Susilull sa...

Nämen vilken läckerbit!
Med liten laptop och halvtaskig syn ser den verkligen ut som en en riktig gräddtårta.
Jag skulle dock bli konstant sugen på något gott till kaffe om jag hade en sån i min närhet :-)

Manduzana stickar sa...

Oh, den var verkligen fin!

PetraO sa...

Vilken underbar jordgubbstårta! Ha en skön sommar!