lördag, augusti 30, 2014

Surströmming

När sommaren lider mot sitt slut är det äntligen dags och suget efter surströmming får ett slut. Om jag ville finns det alltid en burk i kylen sen förra året, men vi brukar hålla på den klassiska surströmmingpremiären tredje torsdagen i augusti. Hela fiskar är bäst, men det är enklare med filéer.
I år hade vi en viss Mygga på besök när det var dags för delikatessen. Hon och jag är uppväxta med surströmmingsskivor och äter gärna båda två. Min älskling har vi lärt upp, men med Mygg-mannen har vi inte riktigt lyckats så vi passar på när han inte är med.
Burkar kan man inte få för många av. Det är dessutom är väääldigt kul att göra lock till och särskilt om det är fina burkar. Surströmmingsburkar är fina! Den här burken tar jag med mig till Mosquito-land.

3 kommentarer:

Krickelina sa...

Härligt! Fast de hela strömmingarna med rom är bäst och så MÅSTE det vara Oskars från Tynderö! Vacker burk också!

Myggan sa...

Det är jag som mesar lite, jag vill helst ha filéer. Om det beror på lättja eller om jag faktiskt tycker att det blir lite "slafsigt" med de hela fiskarna, låter jag vara osagt.
Tack för att det blev en liten skiva, det var vääääldigt mumsigt.
/Syster Yster

Ullfull sa...

Vilken vacker burk!! / Kraam