fredag, augusti 08, 2014

Shamballa *)

Innan du läser det här vill jag utfärda en varning. Att knyta armband är starkt beroendeframkallande både hos gamla och unga. Den ena modellen ger inspiration till den andra och det är väääldigt svårt att sluta. Vill du ändå prova finns en bra instruktion här.
När finaste M kom hem från Ullhare-land över helgen hade jag redan hunnit knyta några stycken och hon fastnade också direkt. Efter första försöken fick vi köra till Panduro (de har bla ett outlet i Ullared). Sen satt vi och knöt i 6 timmar.
Nästa dag kom E och J på besök. De hade matvaror i bilen och svängde bara förbi för att hämta lite småsaker. De gick fem timmar senare. =)
M och jag är överens om att de är snyggast i grupp. De vänstra har jag gjort och de högra har E gjort till en kompis. Tyvärr glömde jag att fota de som hon gjorde till sig själv, men de kommer kanske på hennes egen blogg.
Och så några fler som jag gjorde. Jag är mest nöjd med "pride-armbanden" till höger. Det med små regnbågs-färgade pärlor passar bra att skicka med post lite hit och dit...
 
*) Hos en del web-företag finns det pärlor med kristaller på som kallas för shamballa, men om jag har fattat det hela rätt så är det sättet man knyter på som kallas shamballa. Om man vill kan man köpa armbanden från Nialaya där de kosta uppåt 10000kr, men det finns massor av varianter för en betydligt mindre peng.

8 kommentarer:

kråkspark sa...

Visst är det roligt? Jag har "kört" band i många år i undervisningen och gjort i ordning scheman ( 10 olika knutar -makrame och 12 olika typer av flätor ) för hur många och hur långa trådar som behövs för ett armband. Sen använder vi vanligt bomullsgarn tjockt eller tunt. Så mycket pärlor blir det inte för det kostar ju pengar. Det har blivit jättepopulärt och ungarna gör band när det får tid över eller på elevens val. Makrame kallar jag det ni håller på med!

frisky frog sa...

Kråkspark: Givetvis är det makramé, men det fattar nog inte mode-världen. På 70-talet var vi tvungna att knyta det i sticksigt, grov, fult garn. Jag tror att jag gjorde en ampel-hållare...

Myggan sa...

Och både mamsen och jag hade våra fina armband på oss idag. =)
Ni har ju gjort jättefina armband, allihopa! När får jag vara med?
/Anna

Rumpetuss sa...

Vilka urfina armband, måste provas!

frisky frog sa...

Myggan: Vad sägs om två veckor?
/kram

Myggan sa...

Taget! =)

Emilia sa...

Jättefina! Och vilket sy-flow du haft i sommar och sytt så mkt sött/Snyggt!

Manduzana stickar sa...

Åh, vad roligt att knyta armband sådär! Dom blev superfina!