måndag, augusti 31, 2015

Förvaring

En del slöjdlärare tycker att det ska finnas mycket inspiration i form av färdiga modeller i slöjdsalen och andra tycker att det ska vara tomt för att eleverna ska komma på idéer själva. Jag är av den åsikten att man inte kan ha erfarenhet av något som man inte har sett/läst/hört. Jag tror att man måste ha en viss förkunskap för att ta till sig fler kunskaper så i mina salar vill jag ha många enkla inspirationsmodeller.
En av de första sakerna jag har sytt är ett enkelt pennfack. Modellen är lätt att ändra storlek på till ett mindre pennfack, en necessär  eller vad det nu är man vill ha den till.
Jag har använt mig av två tunnare bomullstyger, men om man vill kan man använda jeanstyg, kviltade tyger eller vaxduk för att få mer stadga.
Även bredden på förvaringen är valbar. Jag gillar avsydda hörn för de får väskor/påsar och pennfack att stå stadigt. Nu ska jag fundera ut vad jag ska sy härnäst.

3 kommentarer:

Myggan sa...

Jag tror att du tänker rätt. Hur ska man veta vad man vill göra om man inte vet vad man KAN göra. Och slöjdsalen blir ju så mycket roligare med färgglada prototyper här och där.
Och vilket fint litet fodral. Nu kommer alla dina elever ha egentillverkade pennfack. =)

Tack för titten i lördags. Nu kan jag härda ut några veckor till.
P-K!
/Syster Yster

Anonym sa...

Jag håller med. Idag har inte barnen samma hantverkserfarenheter med sig hemifrån som tidigare. Exempel på vad som låter sig göras behövs. Inspiration föder ju nya idéer.

Emilia sa...

Alltid snyggt med prickiga fodral! Klart att man måste få inspirera eleverna med färdiga prototyper - dock måste jag stoppa mig själv innan jag virkar in hela min slöjdsal ;)