fredag, juli 04, 2008

Miljövänligt 2

Jag har snöat inne på disktrasor. De går så fort att göra och jag passar på att testa olika mönsterstickningar och så är det ju så himla bra för naturen. Disktrasor är bland det äckligaste jag vet och jag byter ofta. Och då menar jag verkligen ofta! I ett tidigare inlägg berättade jag om Anni. Gissa vad hon tycker om att köpa disktrasor och slänga dem nästan dagligen? Det är tack vare Anni som jag har min lilla last. Jag använder bomullsgarn, men någon sa att det går med lingarn också. Kan också tipsa om att de är bra som en liten present när man går bort i stället för blomma...

15 kommentarer:

Honungsboden sa...

Härligt med någon som tänker på miljön mer än lilla jag... Bad just maken slänga en osedvanligt illaluktande disktrasa i tvätten, det är i alla fall något bättre än att bara slänga dem! Fungerar de hemmagjorda bra?

Janette Millbom sa...

Jag har gjort nån disktrasa förr, men är sugen på att göra lite fler. Det skulle vara en superbra swap-grej tänker jag, eller? En disktras-klubb där man får lika många som man lämnar typ :-) fast andras då...

/J

frisky frog sa...

Jag måste säga att jag tycker att de är bättre än köpta. Ja Anni, du ser. Jag tycker det fast jag aldrig trodde att det skulle vara så när vi diskuterade det. De river liksom bort smutsen, tex fastbränt på spisen. Och sen får man känna sig duktig när man tvättar och använder dem igen och igen och...

Anonym sa...

Men jag skulle gärna sticka disktrasor av mina bomullsgarnsrester...men är de lika bar som en wettexduk menar ni ?? ser framför mej problem med att skölja ur och vrida ur. Övertyga mej :)!!!

frisky frog sa...

Hemmagjorda är bättre! Jag använder mina precis som köpta wettex. Att använda restgarner är perfekt. Det har blivit mycket Drops Safran och Muskat, men jag tar det som finns bara det är bomull. Till "anonym" säger jag: Pröva och du kommer att bli överraskad. (Ha, nu låter jag snart som Anni...)

Marie sa...

Kul idé med stickade disktrasor och jättefina mönster och färger på dina! :)
Nu funderar jag lite på om det kanske skulle fungera bra med virkade också....

hea sa...

Vilken bra idé!
Jag tillhör oxå de som tvättar disktrasorna. Kan inte förmå mig att slänga dem, så fort de luktar surt. (Vilket slöseri!) Ibland kör jag dem i diskmaskinen och ibland kokar jag dem i kastrull med vatten och diskmedel eller tvättar dem i tvättmaskinen.
Men jag måste säga att dina hemstickade är betydligt snyggare, än köpta wettex-trasor! Ska helt klart sticka mig några!

hea sa...

PS. Vilken folkhögskola gick du på - där du pysslade med olika hantverk? (Jag har själv gått på Härnösands fhsk, där vi höll på med främst trä, keramik och ull.)

frisky frog sa...

Ingen folkhögskola, men Göteborgs universitets slöjdlärarutbildning. Vi blir slöjdlärare i både mjuka och hårda material.

Anna sa...

Så underbara disktrasor. Ska jag också göra. Wettex är sådär roliga efter några tvättar. Fula dessutom. Ser så härligt ut med så många!

hea sa...

Ursäkta en förvirrad människa! Läste först din blogg och klickade sen vidare därifrån till andra... Den som hade gått på folkhögskola tidigare var Honungsboden...

Strömming sa...

Smart med egna disktrasor! Ser jättefina ut och verkligen miljövänligt dessutom! De h ar ju en tendens att bli väldigt äckliga väldigt fort och eftersom jag är mikrobiolog så vet man vad som växer i dem också.... Kanske nått som ska upp på min att göra lista...

Pernilla sa...

Vore kul med ett disktrasbyte. Jag är gärna med.

Majstess sa...

Jättefina disktrasor!!! Jag är vill dock ha vääldigt bra uppsugningsförmåga i mina disktrasor.. Hur funkar det med dom du gjort???

annimade sa...

Hej,
vad glad jag blir!!! Och vad fina dom är. Själv har jag ju blivit med hus och har inte tid till något annat än att måla, bygga om ocg arbeta i trädgården. Tycker det är jätteroligt men jag längtar efter långa höstkvällar där man inte kan arbeta i trädgården eller snickra på huset.
Du har verkligen gjort jättefina saker i sommar och det är en riktig inspiration att titta på allt!!
kram på dig och hoppas att vi ses snart!