torsdag, juli 10, 2008

Klänning & Pippitröja

Midsommarklänningen blev kanon så jag gjorde en till. Den här gången fick det bli i ett fantastiskt, tunt linnetyg som jag köpt som stuvbit . Jag valde att fodra klänningen och använde svart spets i dekoltaget och nertill istället för att rynka en remsa i linnetyget. Det kommer nog att bli fler i den här modellen...
Rapport från tröjstickeriet. Det går väldigt sakta, det är ju så mycket annat som jag vill göra på samtidigt. Jag tröstar mig med att fram- och bakstycke blir färdigt samtidigt. Egentligen tycker jag att de blå och röda ränderna kommer för tätt, men nu får det vara nog med baklängesstickning. Funderar på om jag ska sticka runt, runt ända upp till axlarna, men jag har aldrig prövat att klippa upp för ärmar och hals tidigare. Jag vet att det går, men det känns en aning läskigt! Är det någon som har en åsikt eller erfarenheter så tar jag gärna emot dem.
Tyvärr har blixten gått sönder på min kamera så bilderna är inte kanon, men jag hoppas att det syns någorlunda ändå.

7 kommentarer:

OttoPippi sa...

Supersnygg klänning!!! VAR har du hittat mönstret??? Så himla duktig du är som kan sy sånt här till dig själv! :-) Impad!!!

Stickning tar en faslig tid... Men det är ganska kul och avkopplande. Jag tror att ränderna kommer att se helt okej ut bara du får stickat en lite längre bit, det är en barntröja, eller hur?

HA DET!

Janette Millbom sa...

Jag har aldrig provat. Jag förstår poängen om man stickar avancerat mönster kanske, men det verkar som om det blir snyggare om man stickar delarna och syr ihop, eller plockar upp maskor från ärmhålet och stickar ner armen. Men om du är sugen kanske du iaf ska prova?

/J

MOXY sa...

Wow! super snygg!!! Jag syr medeltids kläder, vi ska ha klosterfestival här i dragsmark den 17 juli.

Skulle du vilja maila mig, Ät rätt bränn fett. Har städat bort den.

frisky frog sa...

Ottopippi: Mönstret har jag gjort själv. Gick en kurs i mönsterkonstruktion i höstas. Fantastiskt roligt. Nä, tröjan är till mig =).

Millan: Komma pronto!

hea sa...

Såå snygg klänning!!! Ursnygg modell! Extra imponerande att det är ditt eget mönster!!!

silveropulver sa...

Hej! Vad fint du gör! Kul att du gillade filttofflorna. Jag har lagt upp en beskrivning. Om det inte blir bra kan jag kanske scanna in och maila?

Marie sa...

Jättesnygg klänning och väldigt fint med svart spets! Du är så himla duktig! :)

Jag tycker inte att det ser ut som ränderna kommer för tätt på tröjan. Den blir säkert också jättefin när den blir klar :)

(Äggkopparna har botten och en liten kant under till så att de står stadigt)