måndag, juni 20, 2016

Midsommar-tröjan

Nej inte har det gått fort inte, men nu är den klar. I de gladaste färgerna som gör en på gott humör och i skön bomull om det skulle råka bli varmare dagar. Kanske blir det årets midsommartröja...
Först tänkte jag göra som Mia GarnTua och jobba lite med färgerna, men energin tröt så det fick randa sig som det kom i varje nystan. Det var bara vid halsringningen som jag vevade lite på garnet. 
Sen funderade jag länge på om jag skulle göra som Mia rekommenderade och göra tröjan en rapport kortare, men nu är det som det är. Jag räknade partierna med släppta maskor på bilden hur många gånger som helst och tyckte att jag ändå var på samma bana. Hmm... nästa gång ska jag göra som det står. Inte ta för givet att det nog är felskrivet.
I mönstret är det två maskor mellan fram-, ärm- och bakstycken. Jag valde att göra det ännu tydligare och stickade fyra istället. Sen lyckades jag förstås inte få halsringningen så snygg. Det fick bli en virkad kant runt alltihop för att dölja diverse skönhetsfel. Lite bra iof för då blev det samma färg runt om. 

Tjockt garn och bandgarn tycker jag är lite knivigt att fästa snyggt. Det fick bli med nål och tråd den här gången. Vilken tur att det fanns matchande rullar. =)
Garn: 350 gram Sol Degradé från LANG YARNS
Stickor: 6 och 7 mm
Mönster: Daquiri från GarnTua

3 kommentarer:

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Härliga färger - och med den osäkra väderprognosen framöver är det väl klokt att göra en midsommartröja istället för att sy en midsommarklänning ;).

Händer på Haga sa...

Fin blev den hur som helst!

Myggan sa...

Supersnygg! Jag kommer och hämtar den i helgen. =)
/Syster Yster