fredag, juni 17, 2016

Jeans-klänningen

Ni som har följt mig här ett tag vet att när sommaren kommer vill jag sy. Sy i långa banor. Det vill jag i år också, men nu är det ju inte riiiktigt som vanligt. Jag har en stor hög med tillklippta barnplagg och en stor hög med tillklippta plagg till mig. Det går väääldigt sakta, men det går. Utan att jag blir hel-matt. Tjohoo, det går! =)
Jag syr en söm, vilar lite, syr en söm till och vilar lite till. På en hel veckan har jag lyckats åstadkomma ett par tights och en ärmlös jeansklänning. Innan den dumma balansnerven hade det kanske tagit en eftermiddag. Suck! Ja ja, vad är väl en bal på slottet...
Egentligen är mönstret ett kort linne med sydda veck på bröstet. Jag har förlängt det till knälångt och denna gången sydde jag vecken ända upp till halsringningen. Tunn denim i tre olika färger för att det ska hända lite.
"Åååh!" sa mottagaren. "My Little Pony! Till mig?" Då var den nog godkänd. Ponnyn har jag liksom stuckit ned i en av fickorna. Det måste ju finnas fickor för fina stenar, bonusmorfars svordomspengar och annat som är värt att spara på.
Jag glömde faktiskt knäppningen och lade mönstret mot tygvikning. Typiskt! Orkade inte klippa nya bitar så jag klippte i vikningen och lagade med mer tyg, men tog en annan färg. Tycker att det blev riktigt bra och går fint ihop med ärm- och halskanten.
Jag har stickat alla sömmar. Tycker det blir snyggare så. Först tänkte jag att det skulle vara jeansgula sömmar, men det glömde jag också så nu är de vita. Och givetvis måste det ju synas varifrån klänningen kommer.

3 kommentarer:

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Vad gulligt det blev med den lilla ponnyn som sticker upp ur fickan! Knäppningen löste du ju finfint. Och visst behövs fickor. Själv samlade jag visst daggmaskar i mina klänningsfickor när jag var liten ...

Myggan sa...

Den blev jäätesöt. Smart trick där bak, den ska jag komma ihåg.
P-K!

/Syster Yster

Iréne JB sa...

Väldigt snyggt kitt. Skulle kunna tånka mej ett liknande, men utan my little pony.