onsdag, januari 06, 2016

Bolero och klänning

Boleron påbörjades under sommarledigheten, men sen lyckades jag "tappa bort" den. Mellan jul och nyår hittade jag den när jag letade efter en annan stickning. Bara ärmarna skulle sys fast och sen var den klar. jag hann inte blocka den innan nyår, men jag räknar den ändå som sista färdiga garnprojekt år 2015.
När Gullungen var här efter nyår sydde jag snabbaste klänningen ever. Med hjälp av en bortsorterad tunika klippte jag till och sydde klart allt på mindre än 40 minuter - med Gullungen i knät. =) Lite obehagligt var det att låta henne hjälpa till med nålning, men det gick bra den här gången.
Tyget är ett tunt bomullstyg som kanske passar bäst till en sommarklänning, men jag funderar på att sy någon form av långärmad underklänning till... 
Hals- och ärmringningar är kantade med ett blommigt kantband. Knappar och knapphål är original, men för att kunna sy fast kantbandet runt halsen fick jag först klippa bort den översta knappen för att sen sy fast den igen.
Garn: mindre än 150 gram Alpaka från Nedergården
Stickor: 3 mm och 4 mm
Mönster: Nedergårdens flick-bolero 

1 kommentar:

Myggan sa...

Snabbt och fint! Det kan ju aldrig bli fel. Smart sätt att använda avlagda kläder till småfolk. Kanske dags att göra ett dyk i högarna.
/Syster Yster