onsdag, juli 22, 2015

Stil anno 1950

1950 kunde man köpa Stils mönster-journal för 1 krona och 25 öre. När det var Wheels & Wings i helgen kunde man köpa dem för 50 kr. På Falkenbergs motorbana visade inte bara 1000-tals stolta ägare sina gamla bilar, det fanns också massor av säljare som sålde bla tidstypiska kläder, bildelar, både äkta och oäkta 50-talsprylar, tyger och mycket mer i sann Rockabilly-stil. I ett stånd sålde en liten dam några stilmönster-journaler.
Jag lade rabarber på ett vinter-häfte. Bara utsidan är ju vacker som en tavla. =)
 Journalen innehåller inga mönster utan visar vilka mönster som fanns att köpa.
Den visar på tidstypiska blusar, kappor, klänningar, "nattkläden" och mycket mer.
Den visar också en del av 50-talets kläder, skor, väskor och frisyrer. Jag tycker att den är härlig som inspiration till min egen sömnad och när jag har bestämt mig blir det nog en ny klänning till nästa års festligheter och kanske en ny jacka...

3 kommentarer:

Myggan sa...

Det var fina häften vi hittade. Här ska bli klänning också, eller kjol och blus. Men allra först ska jag sy färdigt min overall. =)
/Syster Yster

Maritas Maskor sa...

Så kul att bläddra i! Som att komma in i en annan värld :)

Efwa - Medea sa...

Visst är det härligt att inspireras. Ofta är det ju väldigt vackra bilder.