söndag, november 10, 2013

Valnötter & lakrits

Nu har de börjat fylla brevlådan, reklambladen med finfina (?) julklappar. Häromdagen damp det ner ett häfte från butikskedjan Önska. Inte mycket att ha om du frågar mig, men tillsammans med bakformar fanns det ett brödrecept och ordet lakrits fångade min uppmärksamhet. Jag brukar inte tipsa om godsaker här på bloggen, men det här måste du nästan testa. Himmelskt gott och inte med lakrits-smak. =)
Bröd med valnötter och lakrits
50 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
1 msk flytande honung
1 dl hackade valnötter
2 msk rålakritspulver
5 dl dinkelmjöl
ca 7 dl Manitoba Cream (eller annat vetemjöl)
 
Lös upp jästen i ljummet vatten och tillsätt salt, lakrits, honung och nötter. Sen tillsätts dinkel och Manitoba Cream. En del tycker att det är snobbigt med detta mjöl, men jag tycker faktiskt att det gör skillnad mot vanligt vetemjöl. Det blir mycket luftigare. Knåda ihop degen väl och ställ att jäsa under duk i 45 min.
 
Knåda den jästa degen så lite som möjligt och forma till 2 limpor som läggs i smorda formar. Låt dem jäsa ytterligare 45 min under duk. Sätt sen bröden långt ner i ugn som värmts till 225 grader och sänk värmen efter 5 minuter till 200 grader. Gräddas ca 30 minuter eller tills bröden fått färg och låter ihåliga när du knackar på dem. Avnjuts bäst ljummet med smör. Smaklig spis!

5 kommentarer:

Myggan sa...

Det låter spännande! Lakritspulver finns i skåpet så det är ju bara att köra igång. =)
/Syster Yster

Missen sa...

Mums/marie

Lina & Mia sa...

Vad spännande det låter med lakrits! Bilden får det ju verkligen att vattnas i munnen! Finns det något godare än nybakat bröd med lite smör?! Kram

Fröken Gul sa...

Tack för receptet! Jag hade tänkt baka brödet och har nu äntligen skaffat lakritspulver, men jag har kastat bort Önskareklamen...

/Agneta

Myggan sa...

Nu har jag testat. Mycket gott!
Ingen lakrits-smak, men en spännande eftersmak.
/Anna