lördag, augusti 27, 2016

Stickat linne

Sommarens snabbaste stick-projekt har varit Garn-tuas linne Firenze. Tyvärr lyssnade jag inte riktigt på hennes råd om storlek och det blev väl stort och har därför inte blivit använt så mycket, men jag kommer nog att göra fler för det är en fin modell.
V-ringad fram och rundad på bakstycket. Kanske att jag gjorde väl långa axelband, men i värsta fall  om det visar sig att de töjer sig mycket och blir för långa får jag väl sy ihop dem lite. 
Mönstret beskriver både rak och rundad nederkant och jag valde rundad kant både fram och bak. Blir snyggt och döljer delvis muffinsmagen tycker jag.
Minskningarna och hur man stickar kantmaskorna gör att kanten blir superfin tycker jag. Den sista maskan rullar sig inåt och jag har inte ens behövt blocka linnet.
Garn: 120 gram Sandnes Mandarin petit + 80 gram Fashion Tahiti
Stickor: 7 mm
Mönster: Firenze gjort av Garntua

3 kommentarer:

Myggan sa...

Så fint det blev! Jag gillar färgen starkt. Fast jag förstår inte det där med muffinsmage. ;)
/Syster Yster

Jenny sa...

Vilket snyggt linne! Och vad praktiskt med en provdocka, har funderat på att skaffa en sån också!

Unknown sa...

Jösses vad du är duktig på det du gör! Önskar jag hade hälften av ditt driv!
Carina