tisdag, augusti 23, 2016

Klänningen av linnetyg

Det är ett bra tag sedan jag hittade ett så snyggt svart linne på Pinterest. På den bilden bars det vad-långa linnet med slits till midjan till vita byxor och var bara sååå snyggt. Under sömnadens gång lämnade jag dock den idén. Klänningen är vadlång och har sprund till strax ovanför knät. Mönstret är ett 50-talsmönster som jag lånat av syster Yster.
Linnetyget är egentligen svart, men ser grått ut i den sena augusti-solen. Ja, linne och linne. Jag beställde det som linne, men det relativt oskrynklande tyget visade sig innehålla något mer när jag prov-eldade det. Design-teknikern har lärt mig att utländska innehålls-deklarationer inte alltid är så strikta som våra egna. Hmm... 
Hals- och ärmhål är som vanligt kantade med snedslå/kantband. Snabbt och enkelt. Den här modellen har insnitt både vid byst och på axeln. jag gillar gamla modeller för de har ofta väldigt fin passform. Det blir nog en skjort-klänning i samma mönster...
Jag glömde att jag skulle ha slitsar och därför blev det lite snål med tyg vid dem. Man brukar ju klippa till extra tyg att vika in. Det får duga med bara en invikt sömsmån så hoppas jag att det håller sig fint.

1 kommentar:

Iréne JB sa...

Så snygg! Älskar "enkla" modeller.