fredag, november 04, 2011

Event-vantar

Jag gillar att tillverka vantmönster till speciella personer eller tillfällen. Att klura ut vilka bilder/symboler som passar henne eller honom är jätteroligt och det har resulterat i en pärm med 7 unika modeller. Jag har tex gjort hönsgårdsvantar till bästaste syster Yster, Falkenbergssvanten till goa M och fiskvantar till hennes svärdotter och till en utlottning gjorde jag en variant på bingestickade Ullaredströjan. Det finns också vantmönster med katter och hundar.
När vi planerade årets stickevent var vi överens om att vi skulle ha någon form av lotteri. Förutom garnlotteriet där alla som lämnade garnpaket var vinnare gjorde vi ett där numret på baksidan av namnskylten var lotten. Ett vantmönster med tillhörande garn var ett av mina bidrag.
På Habo´s vapensköld finns symbolen av en smålandsgärdsgård och det blev ränderna som ligger på diagonalen nertill och på vantens insida. En annan sak som utmärker Habo är en av landets äldsta trä-kyrka med tillhörande klockstapel. Klurigt, men när tom mannen såg vad det var utan att jag sagt något var jag nöjd. Alla hjärtan är kärleken vi känner när vi tänker på alla dessa härliga stickerskor som gör oss äran att komma. Vad jag gjort med 1:a paret? Mamsen fick dem + en Annis i födelsedagspresent.

5 kommentarer:

myzpyz sa...

underbara mönster gör du! puzz

Myggan sa...

Hönsvantarna är bäst!
/Syster Yster

Pernilla sa...

Jag är så glad att jag vann mönstret och garn. Det ska bli kul att sticka dem så småningom. Har ett par andra som måste bli färdiga till jul först.

Maria sa...

V8ilka fina vantar! Säljer du Habo-vantarna på nätet? Min sambos syster och hennes man bor i Habo och det hade varit en kul julklapp!

Maria sa...

Min föregående kommentar kanske kan missuppfattas... Jag menar förstås om du säljer MÖNSTRET :)