måndag, augusti 10, 2009

Disktrasor

Disktrasor är det perfekta projektet när man vill pausa från större arbeten. Jag virkar eller stickar mina trasor med ca 2 nummer större virknål eller stickor än vad som rekommenderas till garnet. Jag föredrar bomullsgarn av alla de sorter, men jag tror att det funkar med lingarn också. Ju mer man tvättar trasorna ju bättre uppsugningsförmåga får de.
Dessa trasor har jag virkat till en härlig kollega. Eftersom jag inte vet vilken färg hon har i köket fick det bli ett flerfärgat garn - Cotton 8 - från Holland. Att bara virka fasta maskor tar för lång tid och stolpar tycker jag blir för glest så jag gör halvstoplar på varje varv med en kant av fasta maskor runt om.

9 kommentarer:

Missen sa...

Disktrasor måste jag också prova att göra, kan vara ett bra bussrojekt. Jag börjar på fredag att jobba, det ska bli kul. Fast det har varit skönt med semester första på 8 år mer en 5 dagar i sträck. Ha en fin dag, skulle vilja vara med, passar inte logistiken//kram

fale artut sa...

Tack för din beskrivning! Snygg blev den!

MiA sa...

Jag virkar disktrasorna såhär: gallervirkat med dubbelstolpe och luftmaska. Och kant med fasta maskor runt om.

Dina är jättefina!

hoppetossa sa...

Fina disktrasor, sådana vill jag också göra. Tack för tipset!!!

Myggan sa...

Finfina miljövänliga trasor. Påminde mig om att jag har ett gäng som ska kantas. =)
/Anna

Sunna sa...

jag håller på med min första disktrasa. har aldrig testat om det funkar så det ska bli spännande

Maria sa...

ARbetar i vår konsthantverksbutik idag, lugnt med folk så jag hinner spana runt på bloggar. JAg har precis köpt två disktrasor av en kollega här i butiken. Hon stickar sina. Ska bli kul att testa den när jag kommer hem...
Så kul med stickcafé, jag hade velat vara med om jag bott nära!

Angélique Morgonöga sa...

va fräckt färgblandning!

Jullan sa...

Vilka fina trasor! Det ska jag också prova! Jag har köpt hem garn som bara ligger och väntar. Vilket garn använder du till dina sjalar?
Ha en bra dag!