söndag, maj 22, 2016

Gaffelvirkning

Trots att jag som slöjdlärare arbetar med att lära ut tekniker i trä-, metall- och textilslöjd hela dagarna är det lika roligt att fortsätta på fritiden. Om det är barn, ungdomar eller vuxna spelar inte så stor roll, de uppför sig ungefär likadant allihop. Det är bara graden av intresse, uppfattningsförmåga och vilja som skiljer sig åt. Därmed inte sagt att alla i samma åldersgrupp beter sig på samma sätt...
Igår var jag hos Ewa på Janko Collection och höll kurs i gaffelvirkning för 10 härliga tjejer. Jag hade för säkerhets skull lånat Myggans gafflar, men de behövdes inte. Jag hann göra egna (jag arbetar mycket bättre under tidspress).
Jag använder björk som blir så slät och fin, vaxar med flytande bivax och givetvis har jag bränt in mitt signum och gaffelstorlek.
Det är lite svårt att veta vad man ska ha med i ett inspirationshäfte, men i mitt finns i alla fall hur man gör i bilder och text, inspirationsbilder och några enkla mönster som finns att hämta på nätet. Mönster ja... Textat mönster är riktigt svårt till gaffelvirkat. Jag fattar ju när jag själv skriver, men gör andra det? Däremot funkar diagram ganska bra.
Koncentrationen var bitvis hög. Vi tar ju till oss kunskap i olika takt, men jag tror att alla visste vad de gjorde i slutet av dagen. =) Ni var så duktiga tjejer! Jag njöt i alla fall av dagen. =)
Att möta människor, se och höra hur andra funderar kring olika tekniker och med ljuvliga garn omkring sig är det oerhört inspirerande för mig. Jag kom som vanligt hem med huvudet fullt av nya idéer och var bara tvungen att starta ett nytt projekt. Tjohoo!

3 kommentarer:

Sjömans-Elin sa...

Nu blir jag sugen på att lära mig jag också! Kommer du uppigenom någon gång framöver? :P

Myggan sa...

Vad kul att det gick bra. Bara läraktiga elever på västkusten alltså. =) Risken finns alltid att det poppar upp en massa idéer när manträffar garnmänniskor.
Nu är det bara dagar kvar tills vi syns.
/Syster Yster

frisky frog sa...

Elin: Nej, denna gång får du komma till mig. =) Vad tror du om ett sommarläger?
Anna: Jag borde tänka på betyg, men det är - nästan - bara packlista som gäller. Blå och vitrandiga klänning, check. Vit omsydd blus och grå, snäv jerseykjol, check. Tjohoo, Skåne, here we come!