lördag, mars 10, 2012

Finaste Lily

I somras när flickorna och jag besökte huvudstaden under några dagar handlades det - givetvis - garn. Stora hönan köpte en härva Lace och bestämde sig för en Lily. Gissa vem som fick äran att göra jobbet?
Spetsen stickas från  mitten med 15 rapporter åt vardera håll. Fy fabian vad tråkigt!! Sen plockas maskor upp längs kanten och man stickar förkortade varv.
Slutresultatet blev en tunn, supermjuk sjal i en ljuvligt dimgrön färg. Trodde nog i och försig att den skulle blivit större.
Det ser ut som en söm mitt bak, men det är det inte. När jag blockar sjalar lägger jag dem alltid med vikning mitt bak för att få en liksidig sjal. Sen pressar jag vikningen försiktigt med fuktig trasa och strykjärn när de är färdigblockade. Hade bara råkat glömma det när vi skulle fota.
Superfin kant, men ack så tråkig att göra. Och jag som funderade på att göra en Andréa...

8 kommentarer:

Pernilla sa...

En väldigt vacker sjal i alla fall. Jag har fått äran att sticka en sjal till min dotters studentbal. Så nu letar jag garn i rätt färg.

Carin@Ullhärvan sa...

Jättefin sjal!

"the-Cat-in-the-Yarn" sa...

Härlig sjal!

Nettan sa...

Åh, så fin!!

Myggan sa...

Den ser himla skir och fin ut. Hönan är ju också söt. =)
/Anna

Pysselfarmor sa...

Urläcker och vilken härlig färg!

Sunna sa...

wow den är ju superfin, jag började på en pyttipanna idag, den stickas ungefär som din, verkar ändå vara ett bra sätt att sticka sjalar på

Emilia sa...

Jättesnygg - det var ju typiskt då att den var så tråkig att sticka!