måndag, november 16, 2009

Spinning

I helgen var jag och syster Yster på spinn-kurs i Skillingaryd. Det kan ju inte vara så svårt, tänkte jag. Jag vill bara meddela att det var skitsvårt, men väldigt roligt. Nu spanar jag efter en billig spinnrock för att kunna testa mer.
Jag fick en julklapp i förskott av bästaste storasyster (bara 45 min). Ett nybörjarkit med slända och ull och givetvis en fin förvaringspåse a la Mosquito. Då skulle väl inget kunna gå fel...
Steg 1. Först måste man kunna karda med rätt teknik för att få till fina "ull-korvar".
Steg 2. Sen är det baaara att börja spinna. Det blev ett himla fint effektgarn (fniss). Precis när jag trodde att jag fått in rätta knycken gick det åt pipsvängen och en tjock klump lyckades smita med och i nästa stund blev tråden hur tunn som helst. Det här kommer att kräva mycket träning. Hur svårt kan det va?
Här testar syrran att spinna lin noga övervakad av kursledare Doris. Jag tycker att hon fick in rätta knycken misstänkt fort. Undra om hon hade tjuvtränat i veckan?
-
Roligt hade vi i alla fall.
Tack för en härlig helg syrran!

8 kommentarer:

Sunna sa...

Vad roligt det verkar och man kan ju göra mycket snyggt med effektgarn, heter det inte så när det är ojämnt?

MiA sa...

Det är kul att lära sej nya kreativa saker :)

Anna sa...

Först är det jättesvårt, sen är det jättesvårt igen och några gånger till, sedan händer det plötsligt något och det blir lätt! Efter det fattar man inte vad som var svårt! Under hela processen är det hur som helst underbart kul!

Myggan sa...

Tack själv! Självklart har jag varit på fjället och samlat "mysk-ull" som jag tjuvtränat med hela veckan innan. ; )
/P-K

Mia sa...

Men snälla du, inte skräm mig sån, jag sitter här och vänter på en slända jag beställde förra veckan, med en bok för nybörjare. Så himla svårt kan det ju inte vara, tänkte jag.. hittade ju en del fina filmsnuttar på u tuben också.. Du fick det till, inte sant? Det ser ju så himla kul ( och enkelt) ut att det måste prövas. Ser fram emot dina alster :)

fale artut sa...

Man ska nog ha lite olika ull att prova med, den kan vara väldigt olika.men det är som Stickfrossa säger, omöjligt, hopplöst, går nästan, går ganska bra, TJO vad det går! och det är SÅ roligt! Heja!

drakmakerska sa...

Jovars, det ÄR svårt i början! Ett tips är att sitta ner, sätta snurr på sländan och sedan hålla fast den med knäna medan man sträcker ullen. Det går lite långsamt men är ett bra nybörjarknep. Mina elever i år 3 har just gjort sina första trådar(jag tycker att det är viktigt att de får lite förståelese för hur textil blir till - även om de inte LÄR sig att spinna på en enda lektion). Då får en snurra på sländan och den andra dra ut ullen och sedan byter de plats efter en stund. Det blir VÄLDIGT MYCKET EFFEKTGARN den lektionen!!! Men eleverna är färundrade över att de själva lyckats göra en tråd (även om den är jättefluffig) och jag skyndar mig att gratulera dem till den första egengjorda tråden! Sedan fär de som vill väva in sin tråd i en gemensam väv (så att de får prova på att föra tyg!) Det är roliga lektioner, det!

jojo sa...

Jag tycker att ni ser ut som riktiga proffs! Kul med nya äventyr.