lördag, maj 09, 2015

Lilla-Carin

På sista tiden har det inte blivit så mycket bloggat här och det beror delvis på Lilla-Carin. Hennes garderob behöver nämligen fyllas på och även om det är pyttesmå kläder så tar de tid att göra vare sig det är sydda eller stickade. I några inlägg framöver tänkte jag visa lite vad jag gjort.
Först ut är en rockabilly-kreation. Tänk er kvinnorna som fick rycka in i fabrikerna under 2:a världskriget. Det finns en väldigt fin kampanj-affich från den tiden som säger något i stil med att kvinnor kan. Snickarbyxor, kortärmad blus, midjekort jacka med sjömanskrage och sjaletten knuten högt på huvudet.
Snickarbyxorna är stickade och den lilla jackan likaså, men blusen har jag sytt i en småmönstrat viskos. Kängorna syns inte så tydligt, men de är stickade också.
Mönstren till de stickade kläderna har jag hittat i Arne & Carlo´s mönsterbok Stickade dockor. Det finns mönster till stövlar också, så det ändrade jag om lite till kängor med snörning.  Mönstret till blusen har jag ritat själv.

4 kommentarer:

Ullfull sa...

Men oj vad Du är snygg! ;) Ser att Du behöver lite stöttning, jobbat för hårt med att fylla garderoben? Kram Anita

Otaliga projekt sa...

Åh, så fin!
Bra jobbat med allt det pilliga jobbet.

Myggan sa...

Jaha! Det är därför det är så tyst. =)Så fin hon blev.
/Anna

Missen sa...

Snygging/ Marie