torsdag, maj 21, 2015

Hur man vet att åren går?

Jo, det märker man när boet plötsligt är tomt på arvingar, när dessa också tar examen och deras jämnåriga börjar få barn. En ny tid i livet som jag tycker är ganska angenäm, men som man tydligen inte får säga högt. Jag har lite svårt att förstå de som har ågren när barnen står på egna ben. Jag tänker att det är fantastiskt att vi - jag och min man - lyckades. Lyckades att fostra och ge av våra värderingar så att arvingarna nu klarar av livet själva. Visserligen med lite hjälp då och då, men det var väl ingen som sa att de skulle vara fullfjädrade från första början. Övning ger färdighet. Att det sen är härligt när de kommer på besök är väl självklart, de kommer ju alltid att vara våra och vi älskar dem. =)
Men som sagt, en del av ungdomarna i vår närhet börjar på egna kullar. M´s bästis sedan grundskolan och hennes sambo fick en liten flicka nyligen. Jag påbörjade en blå-turkos-beige filt av mormorsrutor redan runt nyår i tron att den toppiga, smala magen skulle bli en liten Viggo (jag var inte ensam i den tron). Jag erkänner, det har gått väääldigt trögt och för några veckor sedan insåg jag att det skulle bli bråttom på slutet.
För inte så länge sedan påbörjade jag en kofta i egenfärgad mohair. Jag har väl varit lite tveksam till slutresultet, men virkade glatt på i alla fall. När så den lilla prinsessan kom visste jag det direkt. Koftprojektet skulle bli en filt. Stereotypa färger? Ja visst! Jag är hur gammalmodig som helst. =)
 
Garn: 340 g av något mohair-aktigt
Virknål: 5
Mönster: Momorsrutor i olika storlekar

4 kommentarer:

Ullfull sa...

Åh så fin! Kram Anita

frupersson sa...

Vilken söt filt! Och jag håller med, visst är det roligt med stora barn...också. Hade inte heller någon separationsångest när våra flyttade ut...det är ju så det ska va. Och så kul att hälsa på dem i deras boenden och kul när de kommer hem..det är en ny tid helt enkelt.
Ha det gott
Maria

Myggan sa...

Superfin! Nu när man "vuxit till sig" kan man väl kosta på sig att använda sig av de traditionella färgerna till småbarnen. =)
Ha en fin födelsedag!
/Syster Yster

myzpyz sa...

finfin filt :)
grattis i efterskott!
kramar o kärlek