måndag, april 06, 2015

Nyfällda björkar

Förra vintern tillbringade mannen (och jag) väääldigt mycket tid på sjukhus och det blev inte fällt några träd för vi insåg att jag inte skulle kunna ta hand om allt själv. Som tur var har veden räckt ändå så det var ingen fara, men i år måste ett gäng träd ner. Världens bästa storebror är en mästare med motorsåg och en klippa när det är trångt mellan träden. Trots stora kronor på lövträden lyckas han få dem precis dit han vill och eftersom jag och mannen inte litar på att vi är lika bra är det skönt att kunna kalla in experten när det behövs. Dessutom fick vi en väldigt trevlig helg tillsammans med honom och hans fru. Grabbarna var dock ytterst tveksamma till om umgänget med deras bjässe till hund var lika trevligt...
När P och P hade åkt var det liiite stökigt och vi har en hel det att ta hand om. Vardagsmotion kallar vi det - helt gratis. Fördelen med nyfällda björkar är att man massor av färska grenar och kan tälja en väldig massa svampar och annat kul. =)
Jag har länge lovat syster Yster en täljkurs och igår blev det äntligen av. En sådan elev kan jag tänka mig att undervisa fler gånger. Vi började med svampar som är lite lätt beroendeframkallande och så blev det två små minikvastar och några möss som ska bli dörrstopp. De kanske dyker helt färdiga upp på en annan blogg inom kort. Kul var det i alla fall och så skönt i lä i den goa solen. Nu hoppas jag att männen blir fiske-sugna snart igen för då blir det mer stick- och mystid till tvillingarna. Tjohoo!

2 kommentarer:

Iréne JB sa...

Täljkurs låter väldigt kul. Speciellt när det är färskt trä att tälja i. Synd att vi inte har något träd behöver fällas.

Myggan sa...

Tack för kursen! Inte ett endaste skärsår. Och tack för god mat och massor av mys i stickfåtöljen. Håll tummarna för att napp-tabellen har några fler datum framöver med god fiskelycka. =)
/Syster Yster

PS. Mina "mirakelpiller" på hyllan i badrumsskåpet kan du kasta. =)