onsdag, februari 11, 2009

Sportlovs-matta

Syster Yster har virkat en badrumsmatta av stränggarn. Jag blev också sugen på en rund matta och hade turen att fynda 2 små nystan stränggarn i olika gröna nyanser på Kupan.
De räckte precis till en matta till vår minitoa. Mönstret är de första 9 varven på en duk och sen improviserade jag på det sista. Det är bara att anpassa virknål efter garnet.
När jag skulle lägga in bilden kom jag på att jag aldrig bloggat förra mattan jag gjorde. Den är också virkad i stränggarn. Mönstret är egentligen mormorsrutan, men istället för att virka ihop många små rutor har jag fortsatt att öka på en ruta till önskad storlek - minitoastorlek.

14 kommentarer:

Anna sa...

Men shit, den gröna är så underbar! Måste också göra matta nu!

Missen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Missen sa...

Fina mattor, jag skulle också vilja ha en sådan grön i mitt badrum. Får dyka ner i alla garner, i källan.
Tur att det är sportlov//Marie

OttoPippi sa...

Amen, hur duktig är du mänscha?? Bara älskar din fina matta!!

Anonym sa...

Vilken trevlig blogg att hitta, gillar alla dina kreativa skapelser!

Honungsboden sa...

Snygga mattor! Du har inte funderat på att knyta en ryamatta. Jag håller på med ett skolprojekt nu, en rya i kuddstorlek nu. Det är roligt men går långsamt...

Efwa - Medea sa...

Vad härligt det ser ut! jag virkade ju en matta till mitt franska badrum och jag använde mattvarp och bomullsgarn 8/4.
/Efwa

Skaparstigen sa...

Är det sånt man kan ha stränggarn till alltså? jag har precis fått några nystan som jag inte riktigt vetat vad det ska kunna bli av.

Mattorna var i alla fall väldans snygga.

med nål och tråd sa...

Nämnen som en gigantisk grön spetsduk. Udda, roligt och jättefin.

Mille Wulff sa...

Vad i all sin dar är stränggarn?
TIPS: gå in på www.metrobloggen.se/alias
och spana in världens sötaste stickade grodprins!

Sunna sa...

Så läcker grön matta wow

Maria sa...

Undrar vad "stränggarn" är? Borde ju gå bra att virka en matta av trikåtrasor som jag köpt på återvinningen...

med nål och tråd sa...

Ja jag undrade också vad stränggarn var för nåt, men vågade inte fråga.

frisky frog sa...

Alla frågor är bra frågor! Vad jag vet är stränggarn ett vävgarn. Det är massor av tunna, tunna trädar som tillsammans blir en tjock "sträng".