söndag, december 08, 2013

Domherren

I fredags var jag hos en stick-kompis på mysig advents-stickning. Eftersom jag vet att hennes favoritfågel är domherren var jag bara tvungen att testa om jag kunde tälja en.
Fågeln i naturlig storlek (ca 15 cm) är täljd i asp. Innan har jag bara täljt i färskt trä eller lind, men nu har jag definitivt bytt favvo-träslag. Färskt trä har man ju inte alltid tillgång till och lind tycker jag kan vara svår att få slät ibland. Den känns ofta luddig hur man än slipar med sandpapper. Jag gissar att aspen har lite längre fibrer (och lägre densitet) för den blir så himla fin när man täljer.
Jag gillar det täljda utseendet och undviker därför att slipa om jag kan. För att förstärka det utseendet slipar jag lätt, lätt med finaste sandpappret efter att jag har målat med utspädd, tunn färg. Benen på herr domare är sk elefanttråd som jag böjt med hjälp av en flack-tång. Sen har jag surrat fast fågeln med hjälp av tunn ståltråd genom två hål i den gröna botten.
Det var inte min sista fågel. Mycket roligt slöjdarbete som jag kan rekommendera.

16 kommentarer:

Myggan sa...

Åh, så fin den blev. Precis lagom röd. Jag kollade under fågelmataren i morse. =)
/Syster Yster

Maria sa...

Så himla fin!! Fantastisk! Jag önskar att jag kunde och hade plats för att arbeta i trä.

Linda sa...

Vilken söt liten rackare! Jag hoppas på att få se några irl-domherrar under vintern nu. Än så länge har vi massor av blåmesar vid fågelbordet, men jag hoppas på några små knubbiga domherrar också bara för de är så söta. :)

Missen sa...

Jag har sett den och jag kan bara säge den är såååå fin. Hoppas att E mår bättre. Det skulle vara kul och träffas under lovet. Klart att vi avaktar Es hälsa/ kram

Ullfull sa...

Sååå fin!!/Kram

Emmas dagar sa...

Wow! Så fin!
Du är så duktig!

Carin@Ullhärvan sa...

Så fin! Hon måste ha blivit superglad! /Kram

miastick sa...

Wow vad fin!!!
Jag som inte är nån prydnads-fantast blir omvänd!

Eva Hudin sa...

Jättefin!

Sophie sa...

Underbart fin!

Anna-Karin sa...

Fin vinterfågel, jag tycker den har en härlig färg :)

A´marie sa...

Fiiiiiin, lite juligt dessutom. Kram!

Manduzana stickar sa...

Men åh, så himla fin!

Maria i Falkenberg sa...

Den ÄR helt UNDERBAR!Jag tror knappt det är sant än att jag har en ljuvlig domherre. TACK!
Jag hoppas E tillfrisknar snart!Tänker på er! Kram!

Leena sa...

Jättefin! Önskar jag kunde göra nåt sånt.

Sunna sa...

Underbar, underbar, jag älskar den. Ha en underbar lucia