söndag, juni 02, 2013

IKEA-svamp anno 70-talet

1975 köpte pappa sitt föräldrahem och vi flyttade från Torpa i Jönköping till landsbygden i Habo. Den första tiden renoverade pappa boningshuset på gården och vi bodde i vår sommarstuga på gårdens mark så länge. Om jag minns rätt flyttade vi in det totalrenoverade huset i juni 2 år senare. Det året fick Myggan och jag fina saker från IKEA på vår födelsedag som skulle passa i vårt gemensamma rum och förutom bla trendiga plastfåtöljer och häftiga påslakan (som jag har kvar) fick vi en flugsvamps-lampa.
Tyvärr visade det sig så småningom att IKEA missat i tillverkningen och att lampan kunde vara strömförande. Vår lampa fick stå kvar, men utan sladd och glödlampa. Sen dess har lampan följt mig genom livet - som prydnad. Nu har jag äntligen fått tummen ur. För att kunna fästa sladd och lamphållaren fick jag tillverka en liten fot i trä. Inte riktigt som i original-utförande, men jag är supernöjd ändå. Nu pryder den köksfönstret tillsammans med andra prickiga saker. =)

7 kommentarer:

Carin@Ullhärvan sa...

Kul att se den lysa igen!
http://ullhrvan.blogspot.se/

Raggmunk sa...

Du é la för duktig! P&K

Emilia sa...

Så mysig lampa - kul att den får lysa igen!

Myggan sa...

När är det min tur att ha den nu?
/Syster Yster

Cicci H sa...

Vilken fräck! :-)

Rumpetuss sa...

Så himla fin!!!!

Saltflingan sa...

Häftigt att den lyser igen och kul att höra storyn bakom.