tisdag, januari 26, 2016

Trädgårds-bock

Jag tänkte att jag skulle visa er min fina trädgårds-bock. Jag har haft den i över ett år nu, men liksom glömt det. Vi fick faktiskt både snö och kyla (nu är det tyvärr grönt ute igen) och han är lite översnöad. Fint tycker jag! Bocken har min granne gjort. Han jobbar på ett stort betongföretag som gjuter bla husdelar och ibland när de får slattar över och hinner gjuter de olika småsaker. Krukor (har jag också fått), bockar, hästhuvuden och annat.
Tekniken de använder till bocken är väldigt enkel - och smart. De sågar siluetten i tjock cellplast(/frigolit). Sådana som man använder vid tex husbyggen som finns i olika tjocklekar. Sen tejpar de ihop formen med silvertejp så att den inte glider isär, lägger den ner mot en formplywood, ställer något tungt på cellplasten så att den står stadigt och fyller med betong. Min bock är ca 12 cm bred, men det går ju givetvis att variera. Om man arbetar på Abetong ska bocken slipas minutiöst innan den är klar, men jag tycker att en lite rå yta också är fint. Tror att jag ska testa den där tekniken till sommaren...

Inga kommentarer: