lördag, januari 09, 2016

Barista-koftan

När jag köpte Älskade kofta ville jag göra ALLA modellerna, eller nästan alla i alla fall. Jag har för mig att jag köpte boken direkt när den kom och ändå har det dröjt ända tills nu att få den första (?) koftan färdig. Tänk så mycket man vill, men inte alltid hinner.
Jag stickade faktiskt fram- och bakstycke, båda ärmarna och en knappslå i en rasande fart, men sen tog det stopp. Jag säger bara; montering. Suck! Att det ska vara så svårt att få till den... Nu har jag ju faktiskt tänkt bli lite bättre på att göra färdigt lite av mina gamla UFO´n så först ut på nya året är Barista-koftan. 
Först tänkte jag strunta i knäppningen och sy fast en knappslå på båda framstycken och sy fast knapparna mer som dekoration. Det blev ap-fult! Över huvud taget var det inte snyggt med den lodrätta, resår-stickade slån. Jag plockade upp nya maskor längs den redan isydda slån och stickade resår vågrätt istället. Nu när jag sytt fast knapparna ser det faktiskt ut som äkta (det gjorde det inte innan) och det gjorde inget att jag bara hade 5 knappar. Hade koftan varit öppningsbar hade de varit alldeles för glesa.

Garn: 97 gram Drops Alpaka brushed Silk
Stickor: 5 mm och 8 mm
Mönster: Barista-koftan

10 kommentarer:

Myggan sa...

Snygg! Fast hade inte du tröttnat på grönt? Skicka den till mig du. =)
Så du rotar runt i UFO-högen du, jag startar bara nya projekt som det sen fattas garn till. Suck! Kanske att det är dags att ta tag i det gamla lite bättre. Eller börja på den där blå som någon vill ha......
Kram!
/Syster Yster

Unknown sa...

Åhh, jättefin! Baristakoftan är en utav mina favoriter i den boken. Gick det verkligen inte åt mer garn?

Unknown sa...

Åhh, jättefin! Baristakoftan är en utav mina favoriter i den boken. Gick det verkligen inte åt mer garn?

frisky frog sa...

Nej Sara, det gick inte åt mer. Jag blev faktiskt osäker nu när du frågade så jag var tvungen att väga den igen, men det stämmer. Och garnet är faktiskt ganska trevligt att sticka med också. =)
Hoppas att du har det bra. =)

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Barista-koftan har jag också sneglat på, skulle nog göra en i angora som i boken, men funderar på hur det funkar med kort ärm på en varm kofta. Vad tycker du?

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Barista-koftan har jag också sneglat på, skulle nog göra en i angora som i boken, men funderar på hur det funkar med kort ärm på en varm kofta. Vad tycker du?

sinneskatten sa...

Det där med att få färdigt det allra sista det är svårt det!
Jag har flera koftor som ligger färdigstickade men sen tar det bara stopp. Din kofta är supersnygg!

frisky frog sa...

Ewa: Jag är en ganska varm person, men jag tror ändå att det kommer att funka när det blir säsong för kortärmat. Minsta lilla polyester eller nylon i plagg och jag kokar - sommar som vinter. Ull däremot kan jag ha året runt (även långärmat) utan att bli särskilt varm. Du får kanske pröva dig fram. =)

Efwa - Medea sa...

Vilken härlig färg!

Monkisen sa...

Hej
jag är ganska bra på att sticka men har problem med att räkna ut grejer som stickstorlek och garn. Jag har den fina boken och försöker hitta rätt garn till den fina baristakoftan. Menar du att du gått upp till stickor åtta och sen följt mönstret med det garnet som du valt? Jag blir helt vimsig :-)
Monica