onsdag, oktober 07, 2015

Elevens val

Enligt skolverket ska varje skola anordna elevens val och på vår skola har vi valt att lägga det som hela tema-veckor istället för att ha det schemalagt varje vecka. Vi lärare hittar på olika teman/ämnen som vi tror är intressanta och så får eleverna välja bland utbudet. Min tema heter Sticka och tova vantar.
Min lilla grupp ska alltså sticka stora vantar av 2-trådigt garn, tova dem i tvättmaskin och sen pimpa dem som de önskar. Jag har lagt fram broderigarn, pärlor, filt, knappar och garn så får vi se vad de väljer. För att de ska förstå vad jag pratar om har jag gjort några som de kan inspireras av.
Eleverna kan ha svårt att förstå varför de ska sticka så stora vantar. Jag har lämnat en vante otovad för att de ska se skillnaden, men det kan ändå vara svårt att fatta hur mycket ull faktiskt krymper om man tvättar det i 40 grader i tvättmaskin. Sa jag att vi fikar varje dag också? =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Vilka fina vantar och vilket trevligt tema för elevens val.
Blir lite extra nyfiken på upplägget:
- en temavecka? Betyder det att eleverna har samma ämne/sak/lärare/grupp alla lektioner under en vecka under hösten?
- vilka åldrar? yngre/äldre/blandat?
- har alla eleverna provat stickning innan? eller kan de även komma helt "nya"?
- hur många önskade/valde att sticka och tova vantar? (av hur många på skolan)
- hur många är ni i grupperna?
- hinner eleverna både sticka och dekorera?
- hinner några göra extraarbetet - den fina virkade sittdynan?
Hälsningar Fröken Slöjd

frisky frog sa...

Bättre sent än aldrig Fröken Slöjd. Här kommer svaren. =)
- Eleverna har ett själv-valt ämne/tema hela veckan. På vårterminen kan de välja ett annat.
- Årskurs 6-9 i en härlig blandning.
- 10 av 300 valde vantar (, men med tanke på det stora intresset blir det nog betydligt fler till våren).
- Beroende på ämne/tema är det allt mellan 10 - 35 i varje grupp. Ju fler elever desto fler vuxna.
- De som var flitiga han bara sticka så dekorera får de göra på textillektionerna eller när jag är i salen...
- Det var bara jag som gjorde rump-dynan. =)

Anonym sa...

Hej
Tack så jättemycket för dina uttömmande svar.
Jag skulle gärna haft elevens val utformat på detta sätt på min skola.
Vi har åk 7-9 ca 150 elever 80 min i veckan, en termin i taget.
Det populäraste är "eget arbete" - som ca 100 st har valt denna termin det blev inget textilslöjd, inget musik och inget idrott. Ja, det som blev var hemkunskap, bild och träslöjd förutom "eget arbete".
På "eget arbete" jobbar var och en, enskilt eller i grupp med några andra, med valfria skoluppgifter/läxor inom valfritt ämne - vi är en samling på 5 lärare med varierande kompetens (svenska, engelska, musik, textilslöjd, hemkunskap, no-ämnen och matematik) och eleverna kommer till den de tror kan hjälpa dem mest/bäst när de behöver (alla elever sitter i något klassrum alt tillhörande grupprum med tillgång till en lärare men kan välja olika från vecka till vecka)
Hälsningar
Fröken Slöjd som även skulle kunna kalla mig Fröken Matematik