torsdag, september 03, 2015

Bolmen runt

En av de sista fina sommarlördagarna hade vi stämt träff med ett gäng likasinnade. Tanken var att vi skulle ta dem med på den årliga turen runt Bolmen. Prick nio mullrade de in på gårdsplanen, fyra goa knuttar med muskel-hojar av skiftande slag. Första stoppet var Göstas fik i Smålandstenar där en sjunde hoj-ägare mötte upp. Jag tycker att du ska testa räkmacka eller budapest-bakelse om du har vägarna förbi det anrika fiket. =) Sen körde vi från Smålandstenar via Reftele på härligt böljande vägar vidare till Sunnaryd´s färjeläger. Färjan är gratis och går varje halvtimme, men vid lågsäsong får man ring till färjans kapten från färjelägret för att få den till rätt sida. 

 I väntan på färjan. "Min" knutte. =)
Det var fler än vi som tog färjan den här dagen så vi fick tränga ihop oss lite. Som väl var stod inte jag bakom den gamla damen som la i backen när hon skulle köra av...
Återblick från Bolmsö tillbaka till Sunnaryd. Sen gick färden vidare på väääldigt krokiga vägar. En av de två före detta roadracing-förarna sa att det är bäst/lättast att ligga trea i ledet för att ha en bra överblick över vart vägen tar vägen i hög hastighet så den platsen blev min. Men, efter några försök att testa körtipsen jag fått vid köksbordet fick jag helt enkelt inse att jag inte är mycket för knä-skrap så jag lät rävarna försvinna bakom skarpa krökar. 
Här är fem av de sju hojar parkerade vid nästa fikastopp i Simlångsdalen. Min är nummer fyra... Från Simlångsdalen drog vi vidare hem till Falkenberg och glass-stopp via bla Åled, Oskarström och Heberg. Några av oss ville fortsätta att njuta av trevligt sällskap och den fina dagen så efter en dusch hemma tog vi de vanliga cyklarna till en av stadens restauranger för att äta middag ihop. Vilken lördag!

2 kommentarer:

Myggan sa...

Så mysigt det låter. Men vilken tur att du insåg dina begränsningar och lät grabbarna löpa. =)
/Syster Yster

Cicci H sa...

Det låter som en toppendag! Jag har sagt till Sonen att när jag en gång byter jobb=heltid ska jag ta MCkort. Han tycker jag ska köpa hoj med sidovagn,men jag menar att han är gammal nog att hålla sig vaken och sitta bakpå ;-)