måndag, augusti 17, 2015

Tårt-dax

Jaha, då har redan den första veckan med ny tjänst gått. Den har varit fylld av elev-överlämnande, konferenser, en solig resa till Helsingör med nya arbetslaget, ett snabbt möte med ett oroligt föräldrarpar, lektionsplanering, återställande av stor-städad textilsal, rektorsmöte, storfrukost, jagande av rätt klasslistor, språkvals-listor, materialbeställning, kollegor-kramar, förstaveckan-planering, läsårsplanering, hörselpedagog mm mm. Behöver jag skriva att jag längtar efter eleverna och rutiner?
Och så har jag virkat. I en bra textilsal måste det finnas en rejäl nåldyna om du frågar mig. Det dräller alltid omkring nålar överallt och det är inte alltid eleverna vet vad för slags nål det är och då är de förstås svåra att sortera in i rätt låda. Om det finns en stor nåldyna kan de iallafall samla alla nålar på ett ställe och sen kan jag sortera in dem rätt. Eller så blir det ett bra sätt att repetera nålsorterna på om man tömmer dynan gemensamt med eleverna.
Eftersom det inte fanns någon i min nya sal var jag ju tvungen att göra en. =) Det blev en virkad variant i bomullsgarn fylld med risgryn. Vem vill inte ha en smarrig chokladtårta med marsipanros? Ett grönt satinband blev bladen.
En rynkad, påsydd spets får agera tårtpapper. Svärmors fina, lilla kakfat på fot tror jag att jag behåller hemma och gör en egen tårta. En rosa prinsesstårta kanske...

3 kommentarer:

Missen sa...

Åh den blir fin i klassrummet. Chokladtårta är ju aldrig fel/ Marie

Myggan sa...

Såklart att barnen ska ha tårta. =) Superfin!
/Syster Yster

Emilia sa...

Finfin nåldyna! En sån borde ju mina elever också ha i slöjdsalen - känner igen de där stressiga dagarna förra veckan ;)