söndag, oktober 18, 2015

Mer tovade vantar

Jag skrev tidigare om veckan med elevens val och vantarna eleverna skulle sticka och tova. Även om min roll väldigt mycket blev att rädda tappade maskor, plocka fram fika och peppa dem som tappade orken hann även jag att sticka en del. Det blev faktiskt 2 par att fylla på vantlådan med. =) 
Det paret som jag stickade av det regnbågsfärgade garnet blev något stora och jag har inte bestämt än om jag ska köra dem i tvättmaskinen en gång till (och riskera att de blir för små) eller låta dem vara som de är. Det pastellfärgade paret däremot blev perfekta. Två par som är stickade och tovade på exakt samma sätt, men ändå blir olika i storlekarna. Inget nytt under solen...
Först hade jag tänkt att sticka dem "enfärgade" och låta färgerna avlösa varandra som de kom, men så tyckte jag att det var för långt mellan färgskiftningarna så jag tänkte om. Jag har stickat dem randiga genom att börja både utifrån och inifrån på nystanet. 2 varv av varje. På så vis blev färgerna mer framträdande tycker jag.
Garn: 76 g per par 2-trådigt från Ullcentrum
Stickor: 4 mm
Mönster: egen-komponerta

5 kommentarer:

Myggan sa...

Fina! Jag har inte större händer är du så jag kan inte befria dig från det stora paret. Du kanske kan få in ett par fingervantar under när det är riktigt kallt. =)
/Syster Yster

frisky frog sa...

Jag får väl sticka fingervantar också då...

Annorlunda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Iréne JB sa...

Fina vantar! Gillar speciellt de regnbågsfärgade ��. Insåg idag att det faktiskt är nästa vecka som det är höstlov. Har bara varit inställd på att jag ska iväg på årsmöte med Broderiakademin i helgen och träffa broderikompisar. Men självklart laddar jag för ledighet!

Anonym sa...

Hej
Jättefina vantar!
Kom på att jag har just regnbågsfärgat från Öland i garnlagret får kanske bli ett par till julklapp till någon.
Hälsningar Fröken Slöjd