lördag, februari 16, 2013

Trä-nörd?

I och med mitt yrkesval behöver jag kanske inte förtydliga att jag är svag för materialet trä. Extra lycklig blir jag av lukten av nyfällt trä blandat med motorsågens avgaser. Vad kanske inte så många vet är att jag har ett förflutet med godkänd motorsågsutbildning och tillhörande praktik. Det händer att jag tar tag i sågen, men jag känner någon som är en riktig mästare. Förra helgen var min fd skogsägande storebror snäll och hjälpte oss att fälla 10 jätteträd på tomten. Det var en cocktail av körsbär, björk och poppel.
Den här stamman tillhörde ett gigantiskt körsbärsträd som var för stort för att man skulle kunna nå några bär och dessutom började angripas av röta. Tyvärr allt för vanligt på bär- och fruktträd...
Det är egentligen på tok för sent att fälla träd för virkestillverkning i februari (borde gjorts i oktober, november), men jag tänker försöka i alla fall. Av en av björkarna ska jag försöka få till virke till ett soffbord och lite körsbär ska också sparas till diverse projekt.
Det var storebror och kärleken som gjorde det mesta av jobbet. Efteråt myste vi med korvgrillning över öppen eld och senare på kvällen blev det middag med god mat och dryck. Mysigt att få rå om P & P lite. Det är tyvärr allt för sällan vi ses... Tack snälla för hjälpen!
(Bilderna är tagna på eftermiddagen och är tyvärr lite mörka.)

4 kommentarer:

Myggan sa...

Skönt att få det gjort i alla fall. Och syskonmys är aldrig fel. =)
/Syster Yster

Missen sa...

Det ser mysigt ut,ska det bli krympburkar nu/Marie

Raggmunk sa...

Jävlar, va många smörknivar du kan göra nu! =)

Missen sa...

Jag kom ju till dig en söndag då slipper man att betala/Marie