fredag, juli 08, 2016

Blomster-klänningen

Den här klänningen hade kanske passat bäst till midsommar, men då var Gullungen hos sin pappa. Förhoppningsvis ska vi väl få fler varma sommardagar när den passar... även om det inte verkar så just nu. =(
Tyget är från Stoff & Stil och är egentligen ett duktyg, men jag tvättade det och konstaterade att det funkar till klänning också. Mönstret är från Ottobre nr 3/2015.
I vanliga fall är jag ganska snål med mina tyger och pusslar med mönsterdelar för att minska spill, men tyget var på rea så jag lyxade och la mönstret över de blommor som jag ville ha med. Bla stora gula blommor dissades och långa stjälkar trollade jag också bort.
Den här virkade fjärilen fick jag med i en beställning från Garntua och kolla så fint den passar på blommorna. Skulle den mot all förmodan bli ful i tvätten är den lätt att sprätta bort.
Jag har precis upptäckt egenklädda knappars förträfflighet så när jag inte hittade den knapp jag ville ha tillverkade jag en själv. Det rosa i en av blommorna räckte precis till en liten. 

3 kommentarer:

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Visst är det fint med klädda knappar! Klänningen är jättefin, som en sommaräng!

Iréne JB sa...

Väldigt söt! Gillar att blommorna växer upp på klänningen.

Cicci H sa...

Åhh! En sån sommarklänning skulle jag oxå vilja ha....! Krampåre :-)