fredag, april 08, 2016

Poncho i silk mohair.

På någon av mässorna i Borås köpte jag mönster och garn till en poncho hos Knit4u, men det blev liksom liggande. Nu har jag tagit mig i kragen och gjort den.
Men, den blev inte riktigt som originalet. Att sticka 100 maskor slätstickning i 145 cm blev bara sååå tråkigt så för att öka på takten blev det lite virkat också. En stor mormorsruta gick snabbt att göra och skämmer inte ponchon om du frågar mig.
Virkning tar ju lite mer garn , men det hade räckt om jag inte hade bestämt mig för att virka en kant runt allt innan jag sydde ihop den. Som tur var hade jag Järbos alpacka solo i exakt samma färg hemma så jag fick min kant. Aplackan bidrar dessutom till o-rullande kanter så jag är nöjd.
När man köper mönster av Knit4u får man med en lite metallbricka med företagsnamnet på. Snyggt att sy fast tycker jag. Först tyckte jag att halshålet blev lite litet, men nu när jag har använt ponchon några gånger ändrar jag mig. Den blev perfekt! 

Garn: 100 gram Sandnes Silk Mohair +
32 gram Järbo alpacka solo
Stickor: 6 mm
Virknål: 5,5 mm
Mönster: Poncho i mohair

6 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Mycket snygg. Jag har alltid hävdat att jag inte gillar ponchos, men med tiden (åldern?) så har jag börjat ändra mig. Och som sagt denna var väldigt snygg. Bra jobbat.

Iréne JB sa...

Riktigt snygg! Virkningen gör hela grejen.

Myggan sa...

Den blev himla fin med rutan. Och viiilken duktig fotograf du har. ;)
/Syster Yster

marien sa...

Den är supersnygg!! Härlig färg tillika

marien sa...

Den är supersnygg!! Härlig färg tillika

Efwa - Medea sa...

Wow så SNYGG!! Det virkade gjorde ju verkligen allt. Vill också ha...