lördag, februari 14, 2015

Eskimo-set

Gullungens mamma kom med ett önskemål. Gullungen har växt ur sin fuskolle/löskrage och skulle behöva en ny, kunde jag fixa det? Jag gör gärna ett försök i alla fall. Så jag rotade fram 3 nystan Eskimo som jag fått/vunnit på någon av stickhelgerna i Vrigstad och en slatt av ett Puddel-liknande garn som jag köpt på Hemtex.
Slutresultatet blev inte bara en fuskolle utan också vantar och en mössa. Mönster till alltihopa hittade jag hos Garnstudio. Mössan här, fuskollen här och vantarna här. Jag har följt minsta storleken för att få det att passa en 2-åring. På mössan improviserade jag en skärm i öglegarnet som jag sen har sytt fast, annars har jag följt mönster och stickstorlek. Nu funderar jag på om det inte borde ingå en blå liten kappa för att göra detta set komplett...
Garn: 132g Eskimo
Stickor: 8 (Eskimo) + 6 ("Puddel")
Mönster: Garnstudio, se ovan

4 kommentarer:

Maritas Maskor sa...

Vilken tur att det finns en inte alldeles ovillig stickare att fråga...:)
Det ser otroligt mjukt och härligt ut! Lockarna på mössan är fina!

Emmas dagar sa...

Klart det ska vara en kappa till! :-)

Myggan sa...

Åh vad sött! En kappa i den där fina modellen som Jansson hade kanske?
Tilda hälsar och tackar för sin mössa. Föräldrarna tyckte den var söt. =)
/Syster Yster

Karin-Ida sa...

Oj vad fint!