lördag, november 12, 2011

Lavendel-socker

Om man gillar att använda lavendelsocker, men inte har någon bra förvaring kan man göra en. Jag gillar lavendelsocker, men den här ska jag ge till någon som är en hejjare på att baka stickevent-chokladkaka...  
Hättan har jag gjort efter eget huvud och lavendelblommorna hittade jag här. Den boken är väldigt fin med många inspirerande mönster, men verkligen inget för nybörjare. Jag gjorde 3 försök sen gissade jag hur blommorna skulle stickas och jag tycker ändå att jag är ganska säker på beskrivningar. =/
Blommorna är stickade med 2-trådigt Kampes och hättan är virkad med 2 trådar bomullsgarn. Den lilla vita spetskanten har jag virkat med tunnt bomullsgarn.

7 kommentarer:

Emilia sa...

Sockersöt hätta - tyckte du fick till lavendelblommorna bra ;)

Susilull sa...

Vilken gullig burk - och vilken bra idé!! Den måste jag nog sno :-)
Har letat efter en fin tätslutande burk att ha Provence-kryddor i, men nada!
Men nu löste det sig, jag tar såklart en helt vanlig glasburk och gör en fin hätta till! Tack för inspirationen!

Min tråd sa...

Lavendelsocker har jag, men inte ett så kanonfint lock! Kan tänka mig att det var knepigt, har bara tittat i boken med mönster.

Missen sa...

Underbart, jag har också en burk lavendelsoccker men inga så fn burk/Marie

Anonym sa...

Skam den som ger sig!
Tack för senast. Majken

I det blå huset sa...

åååh så fina lavendelblommor!

Anonym sa...

Åh, så söt. Nu ska jag ta tag i att virka sådana hättor till mina fina linneduksrullar som legat jättelänge. Och även virka spets till. Tack för inspiration.