fredag, april 15, 2011

Trä-nörd

Kalla mig gärna nörd, men jag bara måste få visa denna fantastiska samling. För ett tag sedan beställde jag en låda med provbitar av olika träslag. För att ha dem synliga för eleverna beslöt jag mig för att hänga upp dem på en rundstav på väggen, som en gardinkappa. När jag borrade hål i alla 21 bitar fick jag denna mångfärgade spånhög plus en angenäm luktupplevelse.Gran och furu luktar en dag i skogen med motorsåg, päronträ påminner om solvarm choklad, ceder har en fantastisk doft av kletig kåda, al luktar något syrligt som de där hårda citron- och apelsinklyftorna som fanns som karameller när jag var barn, ek luktar bränt kol och exotiska träslag från fjärran luktar lite gödselstack. Mitt favoritträslag valnöt luktar som brynt smör och vad mer kan man begära. Jag har sannerligen världens bästa jobb!

7 kommentarer:

PetraO sa...

Det här inlägget ska jag visa för Lennart - han kommer att bli stolt :) Kram

Manduzana stickar sa...

Åh, det finns få saker som luktar så gott som trä och skog!

Margita sa...

Vad fantasirik du är du passar säkert förträffligt för ditt jobb

Myggan sa...

Alla är vi nördar på nåt, och nån ska ju vara det på trä.
/Anna

Skräddardotter sa...

Fler än jag som snöat in på trädofter......

Missen sa...

Jag hittade en hög med träbitar i en hög, dammiga. Bra ide att hänga upp dem. Ska föreslå det för min kollega.
Tack för du röstade. Jag hade inte heller råd med Hanne setet, stickade en till mamma så fick jag min. Ha ett skönt påsklov/kram Marie

herr avig / mr purl sa...

Är luktnörd själv, med särskild fäbless för just trä. Tack för påminnelsen!