tisdag, september 21, 2010

Graf-fodral

Lilla hönan har blivit "stor" och har börjat på gymnasiet i Varberg och går man Natur/estet-programmet sponsrar Ringhals med grafritare. Kruxet är att det är många elever som har en likadan... E beslöt att hennes ska skilja sig från mängden och det var jag som skulle göra jobbet.
Det fick bli ett stickat och tovat denna gången. Jag har använt mig av rester i 2-trådig Kampes i olika blåa och gröna nyanser. Det gick åt ca 35 gram. Efter lite provstickningar räknade jag ut att garnet krymper ca 30 % på längden och ca 16 % på bredden. Jag har också upptäckt att olika färger krymper olika mycket, men det går i alla fall att använda som en tumregel.
Så här gjorde jag:
Lägg upp 30 m på stickor 4 och sticka rätstickning 6 v. Fortsätt sedan med slätstickning och sticka tills arbetet mäter 12 cm. Detta blir fodralets lock.
Lägg nu upp ytterligare 30 m och fördela de 60 m på 4 strumpstickor. Fortsätt med slätstickning. Stickningen görs nu runt, runt tills arbetet (förutom locket) mäter 26 cm.
Fördela maskorna på 2 stickor så att du får botten parallellt med öppningen och maska av i sk dubbel avmskning, dvs att du maskar av båda stickorna samtidigt.
Fäst alla trådar och kör fodralet i tvättmaskinen. Jag tvättar i 60 grader, men tänk på att olika maskiner tovar olika mycket så det kan vara en bra idé att börja med 40 grader.
Till knappöglan virkar du en snodd dubbelt så lång som knappen är bred och syr fast den mitt på lockets kant. Sy fast knappen och tadaa, du har ett graf-fodral.

5 kommentarer:

Emilia sa...

Vilket snyggt fodral - och vilka fina alster ni fick ihop till marknaden!

Anonym sa...

Har följt din blogg ett tag, kul läsning.Det jag inte visste var att din E går i min A's klass. Kul va.Hälsningar Jenny-Ann

frisky frog sa...

Jenny-Ann: Nu blir jag ju jättenyfiken! Var du kanske med på föräldramötet...

Anonym sa...

Yes, där var vi både jag och A´´s pappa.Vi satt längs väggen längst in i rummet.Jag var väldigt snuvig och satt o torkade näsan hela tiden.Var satt du?Världen är allt bra liten.Hälsningar Jenny-Ann

Sunna sa...

perfekt ide och tack för mönster