onsdag, april 29, 2009

Vår(blockning) hos mig

Sjalen från förra inlägget blockas just nu. Jag ville inte offra det fina Noro-garnet till uddkanten så det fick bli lindblomsgrön alpaca istället. Den kommer att bli en perfekt vårsjal och kanske, kanske att spets ändå är något för mig. Är lite sugen på en swallowtail... alla andra tycks ju sticka den. Har flera härvor från Garnpaletten som snart har legat till sig klart. Kanske en i grönt... =) Rakels härliga garn kan också köpas här.
Våren har kommit till Hällarp. Det japanska (?) körsbärsträdet blommar så mycket det orkar. Det och paradisäppelträdet tycker jag är vårens höjdpunkter.
Vi har 9 gamla, stora körsbärsträd av olika sorter i trädgården. Detta trädet och fyra andra har små svarta, söta bär och de blommar alltid först.
Björkar har vi massor. De är också olika sorter och bladet kommer olika fort på dem. När vi köpte huset -93 var de inte stora, men nu är de enorma. Några av dem ska till vedhögen för att värma oss i vinter...
Nackdelen med våren är alla pollen. Själv är jag allergisk mot al, björk, olika sorters gräs och svinmålla och dessa avlöser varandra från tidig vår till sensommaren. Fint va? Bästa vädret är regn för då håller sig alla pollen på mattan. Allergimediciner då, undrar ni? Jodå, det finns massor av bra tabletter, nässprayer och ögondroppar. Nackdelen är bara att man blir hur trött som helst av alla pollen och ändå tröttare av medicinerna. När det är som värst vill jag bara gå och dra något gammalt över mig. Inget ork finns kvar och inget blir särskilt roligt, man längtar inte ens till stickningen...
-
Ni missar väl inte tävlingen hos härliga Stickfrossa?

11 kommentarer:

Strömming sa...

HUR fort stickar du egentligen? Den blev ju helt helt underbar!

frisky frog sa...

Strömming: 80 minuters stickning varje vardag på väg till jobbet och en lååååång helg vid sidan av brottarmattor så gick det som en dans. Att garnet var otroligt lättstickat gjorde inte saken sämre.

PetraO sa...

Den är grymt vacker!

SF sa...

Vilken läcker sjal. Så vacker!

Call design sa...

jätte fin blev sjalen i en härlig färgkombination vi blir glada av!

Janette Millbom sa...

du kan inte få en sån därn spruta i början av säsongen? måste va jobbigt...

Katarina sa...

Helt fantastiskt läcker sjal! Underbart garn och jättefint mönster. Den som ändå kunde göra sånt!
Sitter i samma båt som du med pollenplågan - man vill på nåt vis att två minus (tröttheten från allergin och tröttheten från den måttligt botande medicinen) skall ta ut varann och bli plus - pigg och pollenproblemfri - men så funkar det ju inte tyvärr....

Stickfantomen sa...

Din sjal blir ju bara hur läcker som helst. Tack för tipset om tävlingen.

Anonym sa...

Man vill ju bara klämma och klappa! Jättefin blev den.
Om pollen: själv är jag allergisk mot gräspollen och har precis samma erfarenheter av tröttande mediciner. I fjol provade jag en ny produkt i hälsokostaffären (jag som inte brukar gå dit alls), ett cellulosapulver om jag inte minns fel. Det skulle lägga sig som en hinna över näsans slemhinna - och det funkade!!! Ingen allergi, inte trött! Tadaa! :-)
Det ska jag köra hädanefter.
Ha en ljuvlig valborg!
/Maria i Skåne

Kristina sa...

Så fin sjalen blir. Ränderna utfaller hur läckert som helst!

Sunna sa...

Så himla läcker sjal, och vilket underbart vårgarn